BankID på fil

BankID är en elektronisk ID-handling för identifiering och signering på internet. Vi erbjuder två varianter: Mobilt BankID och BankID på fil.

BankID på fil

BankID på fil

Med ett BankID på fil kan du identifiera dig hos både företag och myndigheter, logga in i e-tjänster och skriva under avtal. BankID på fil är en e-legitimation som du har i din dator.

Kom igång

I internetbanken använder du BankID på fil för inloggning och signering.

Så beställer du ett BankID på fil

Om du inte har vår internetbank behöver du besöka ett av våra kontor för att ansluta dig till tjänsten. Därefter kan du beställa ett BankID på fil.

Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID.


Så här beställer du ett BankID på fil första gången från Sparbanken Syd
  • Logga in ”Aktivera BankID”
  • Ska du beställa med hjälp av en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
  • När du har en startkod klickar du på knappen Aktivera BankID.
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj Aktivera BankID på fil.
  • Läs och godkänn villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.

Nu är ditt BankID på fil klar att använda.


Så här förnyar du ditt BankID på fil när giltighetstiden håller på att gå ut
  • Logga in i gamla internetbanken
    Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. Efter att du hämtat ett nytt BankID behöver du manuellt ta bort ditt gamla BankID på fil i BankID säkerhetsprogram.
  • Gå till sidan Avtal/BankID administration.
  • Klicka på knappen Aktivera BankID på fil.
  • Klicka igen på knappen Aktivera BankID på fil. Du blir ombedd att godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.

Nu är ditt BankID på fil klar att använda.

Tänk på att du manuellt behöver ta bort ditt gamla BankID i BankID säkerhetsprogram.


Så här beställer du ett BankID på fil när giltighetstiden gått ut eller att du spärrat det

För att aktivera ett nytt BankID från Sparbanken Syd när giltighetstiden gått ut eller att du spärrat det behöver du en startkod och användarnummer. Startkoden kan du få via ett sms eller i ett kodkuvert.

Användarnumret framgår på ditt avtal du tecknat för internetbanken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt.

  • Logga in ”Aktivera BankID”
  • Ska du beställa med hjälp av en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
  • När du har en startkod klickar du på knappen Aktivera BankID.
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj Aktivera BankID på fil.
  • Läs och godkänn villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.

Nu är ditt BankID på fil klar att använda.

 

Giltighetstid
  • Ditt BankID är giltigt i 2 år.
  • Du får en påminnelse innan giltighetstiden går ut och då behöver du skaffa dig ett helt nytt BankID, vilket du gör i gamla internetbanken. Det finns alltså inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera BankID på fil. Du ”förnyar” inte ditt BankID genom att byta lösenord.
  • Giltighetstiden ser du i BankID-programmet. 
Får du påminnelse?

Får du en påminnelse om att beställa ett nytt BankID på fil, trots att du just har aktiverat ett nytt BankID? Då har du mest troligt inte tagit bort det äldre BankID på fil vars giltighet håller på att gå ut, utan du använder det för att logga in. Du tar bort det gamla BankID:et i BankID säkerhetsprogram genom att starta programmet. Välj det BankID du vill ta bort och högerklicka på musen och välj ”Ta bort” och följ anvisningarna. Ett annat tips är att spärra det gamla BankID på fil i gamla internetbanken under Avtal/BankID administration.

Teknik

För att internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID-programmet installerat på din dator. Du behöver också ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare. Till tekniska krav.