Vi värnar om våra medarbetare och kunder! För att sakta ned spridningen av Coronaviruset, ber vi dig som kan
att använda vår internet- eller mobilbank istället för att besöka våra kontor. Sprid kärlek inte virus.

BankID på fil

BankID är en elektronisk ID-handling för identifiering och signering på internet. Vi erbjuder två varianter: Mobilt BankID och BankID på fil.

BankID på fil

BankID på fil

BankID på fil är en elektronisk ID-handling som du har i din dator.

Kom igång

I internetbanken använder du BankID på fil för inloggning och signering.

Så beställer du ett BankID på fil:

När du för första gången aktiverar ett BankID samt om du spärrat eller glömt att förnya ditt BankID behöver du en startkod för att kunna beställa. Din startkod kan du få via ett sms eller i ett kodkuvert. Startkoden är en tillfällig kod och när du aktiverar ditt BankID ersätter du den med en personlig kod.

  • Klicka på ikonen för "internetbanken" uppe till höger.
  • Klicka på "Aktivera BankID".
  • Ska du beställa med en startkod via sms måste du först klicka på knappen "Beställ startkod via sms".
  • När du har en startkod klickar du på knappen "Aktivera BankID".
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj "Aktivera BankID på fil".
  • Sidan för beställning öppnas i ett nytt fönster. Följ därefter anvisningar på skärmen som vägleder dig genom beställningen.
Så förnyar du BankID på fil 
  • Logga in i internetbanken, gå till sidan Avtal/BankID administration.
  • Klicka på "Aktivera BankID på fil".
  • Av säkerhetsskäl kommer du bli ombedd att bekräfta att du vill göra en beställning genom att signera med samma BankID som du använde för att logga in i internetbanken.
  • Efter att du signerat med ditt BankID öppnas sidan för beställning i ett nytt fönster. Följ därefter anvisningarna på skärmen som vägleder dig genom beställningen.
Giltighetstid
  • Ditt BankID är giltigt i 2 år.
  • Du får en påminnelse innan det går ut och då är det bra om du direkt aktiverar ett nytt BankID i internetbanken.
  • Giltighetstiden ser du i BankID-programmet. 
Får du påminnelse?

Får du en påminnelse om att beställa ett nytt BankID på fil, trots att du just har hämtat ett nytt BankID? Då försöker du troligen logga in med ett äldre BankID. Kontrollera att det faktiskt är ditt nya BankID som är valt i inloggningsrutan. Under ditt namn i BankID-programmet visas vilket datum som ditt BankID är giltigt till. Det med längst giltighetstid är ditt nya BankID.

Teknik

För att internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID-programmet installerat på din dator. Du behöver också ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare. Till tekniska krav.