Chris standing up holding his daughter Elva

Mobilt BankID

Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Du har det alltid med dig och kan enkelt använda det där du vill.

Säker och smidig identifiering

Med ett Mobilt BankID kan du identifiera dig hos både företag och myndigheter, logga in i e-tjänster och skriva under avtal.

När du vill hämta eller förnya ett Mobilt BankID som har gått ut

Från och med nu kan du oftare behöva styrka din identitet genom att skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort utgivet av polisen (ej körkort), när du hämtar Mobilt BankID.

Du kan behöva bekräfta din identitet med ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID.

Saknar du pass eller nationellt ID-kort?

Har du inget svenskt pass eller nationellt ID-kort ansöker du om ett hos Polisen. Du kan inte skanna ditt körkort.

Om du inte har vår internetbank behöver du besöka ett av våra kontor för att ansluta dig till tjänsten. Därefter kan du beställa ett Mobilt BankID.

Så här beställer du ett Mobilt BankID första gången

Första gången du aktiverar ett BankID från Sparbanken Syd behöver du en startkod och användarnummer för att kunna beställa ett Mobilt BankID. Startkoden kan du få via ett sms eller i ett kodkuvert.

Användarnumret framgår på ditt avtal du tecknat för internetbanken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt.

Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID. Se tekniska krav

  • Ladda ner BankID-appen från App Store eller Google Play till din mobiltelefon eller surfplatta.

Om du har ett fysiskt kodbrev med en startkod

  • Jag har en startkod från ett kodkuvert ”Beställ BankID”.
  • Ange ditt användarnummer och startkod som finns i kodkuvertet.
  • Välj typ av BankID, klicka i ”Mobilt BankID” och Fortsätt.
  • Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj ”Acceptera”.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen och följ instruktionerna.
  • Aktivera och tillåt notiser i BankID-appen.
  • Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.

Om du vill få en startkod via sms

  • Jag vill få en startkod via sms ”Beställ BankID
  • Ange ditt användarnummer och välj Fortsätt.
  • Du får en startkod via sms till din mobiltelefon. Ange startkoden och välj Fortsätt.
  • Valet för Mobilt BankID visas, välj Fortsätt
  • Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen och följ instruktionerna.
  • Aktivera och tillåt notiser i BankID-appen.

Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.

  • Du kan använda ditt Mobila BankID för inloggning och signering i mobil- och internetbanken.
  • Mobilt BankID finns på mobiler och surfplattor med iOS och Android som operativsystem.
  • Du kan ha upp till tre Mobila BankID aktiva samtidigt, dock bara ett Mobilt BankID per enhet. Vi rekommenderar att du alltid försöker ha ett extra Mobilt BankID installerat som en back-up så du inte står utan om du skulle tappa bort din mobil. Ett tips är därför att exempelvis skaffa ett extra Mobilt BankID på din surfplatta.
  • Se till att du har notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ut ett nytt BankID i ditt namn. Leta upp BankID appen i din telefons inställningar och aktivera notiser.
  • Mobilt BankID är kostnadsfritt. Däremot kan du (beroende på abonnemang) behöva betala operatören för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd. Vid användning i utlandet har de flesta mobiloperatörer en högre kostnad för överförd datamängd.
  • Ditt BankID är giltigt i 3 år.
  • Du får en påminnelse innan giltighetstiden går ut och då behöver du skaffa dig ett helt nytt BankID, vilket du gör i gamla internetbanken. Det finns alltså inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera Mobilt BankID. Du ”förnyar” inte ditt BankID genom att byta lösenord.
  • Giltighetstiden ser du i BankID-appen under Inställningar.

Så här aktiverar du ett nytt Mobilt BankID när giltighetstiden håller på att gå ut:

  • Logga in i internetbanken
  • Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. Efter att du hämtat ett nytt BankID till samma telefon spärras ditt befintliga BankID automatiskt.
  • Välj Meny/Övriga tjänster/BankID.
  • Klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID.
  • Läs och godkänn villkoren för BankID. Klicka i rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
    Med BankID:et som du loggat in med ska du godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen och följ instruktionerna.
  • Aktivera och tillåt notiser.

Nu är ditt mobila BankID klar att använda.

 

Mobilt BankID fungerar i mobiltelefoner och surfplattor med operativsystem iOS och Android.

Du kan läsa mer om systemkrav på BankID supports hemsida.
Frågor och svar om Mobilt BankID finns på BankID:s hemsida.  

För att internetbanken ska fungera behöver du ha BankID-appen installerat på din mobiltelefon/surfplatta. Du behöver också ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare. Till tekniska krav.