Använd BankID säkert

BankID är en personlig e-legitimation jämförbar med till exempel pass och körkort. Du behöver därför alltid behandla ditt BankID på ett säkert sätt.

Använd BankID säkert

BankID är en personlig e-legitimation jämförbar med till exempel pass och körkort. Du behöver därför alltid behandla ditt BankID på ett säkert sätt.

BankID är en värdehandling

Det är viktigt att du aldrig ger någon annan person tillgång till ditt BankID som är din personliga värdehandling.

Använd inte ditt BankID på uppmaning av någon annan person. Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in eller ladda ned ett nytt BankID.

Säker användning
  • Läs alltid noga texten som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under? Är du osäker, välj avbryt.
  • Lämna aldrig ut dina koder till någon annan.
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan person.
  • Tillåt notiser från BankID för att få kontroll på om BankID hämtas ut i ditt namn.
  • Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  • Blir du uppringd av någon som utger sig från att komma från banken och vill att du loggar in med ditt BankID – lägg på luren och ring polisen.
  • Vill du ringa oss på banken ska du knappa in numret manuellt och inte använda telefonens återuppringningsfunktion eftersom det kan leda tillbaka till bedragaren. Vårt telefonnummer är 0411-822000.
  • Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök.
  • Om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri så ska du spärra ditt BankID, kontakta din bank och göra en polisanmälan.
Bedrägerier

Just nu pågår flera försök av sk spoofing vilket innebär att bedragaren utger sig från att maila, ringa eller sms:a från en betrodd avsändare.

Exempel på tillämpningar är:

  • En falsk webbplats som ser ut som en annan webbplats och oftast då ett känt företags eller banks namn. Syftet är att lura besökare att uppge känsliga personliga uppgifter som kontonummer eller lösenord.
  • Bluffmejl med förfalskad avsändaradress eller avsändaridentitet, ofta spam eller lösenordsfiske.
  • Förfalskning av uppringande telefonnummer och sms. Det finns tjänster på nätet för att visa ett fingerat uppringande telefonnummer. Mottagaren kan kontrollera detta genom att be att få motringa men viktigt då att man knappar in numret manuellt och inte med telefonens återuppringningsfunktion.
VIKTIGT

Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in eller ladda ned ett nytt BankID.