Med anledning av Coronaviruset får vi många frågor just nu. Läs mer här.

Swisha pengarna

Skicka och ta emot pengar med mobilen. Du behöver inget konto, det räcker att du kan mottagarens mobilnummer. Swish är en mobil betaltjänst som gör det enkelt att skicka pengar via mobilnumret. Pengarna kommer fram direkt.

Swish

Använd Swish för att till exempel dela notan, ta betalt för saker du säljer eller betala tillbaka pengar du lånat av en kompis.

Du ansluter Swish till ditt bankkonto, så att du kan skicka pengar direkt - när du vill och var du vill. Du godkänner betalningarna med hjälp av Mobilt BankID och pengarna kommer in på mottagarens konto direkt.

Du kan ta emot betalningar via Swish, oavsett vilken typ av mobil du har. Det räcker att du ansluter ditt mobilnummer till ett av dina konton i Internetbanken. För att kunna skicka betalningar via Swish behöver du ha en smartphone med Swish-appen och Mobilt BankID.

Anslut dig till Swish
  1. Logga in i internetbanken.
  2. Anslut dig till Swish under Avtal.
    (Om du redan har Mobilt BankID installerat behöver du inte göra steg 3 och 4.)
  3. Där kan du också hämta ett Mobilt BankID (om du inte redan har ett sådant).
  4. Ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon (via App Store, Google Play eller Windows Store).
  5. Ladda ner appen "Swish betalningar" till din mobiltelefon (via App Store, Google Play eller Windows Store).
Så här funkar det:
  1. Öppna Swish-appen.
  2. Skriv in mottagarens mobilnummer och beloppet du vill skicka.
  3. Godkänn betalningen med Mobilt BankID.
  4. Betalningen genomförs omedelbart. Du får en kvittens i appen och mottagaren får en avisering om att du har gjort en betalning.
  5. I Swish-appen kan du se alla händelser, lägga till favoriter, skapa QR-koder och betala genom att använda QR-kods skannern, tipsa vänner om tjänsten och få hjälp.
Swish Ung

Är du under 18 år så behöver även dina föräldrar följa med till banken och ge sitt samtycke till att du får ansluta dig till tjänsten. Tänk på att både du och dina föräldrar ska ha med sig en giltig ID-handling. Du måste även teckna ett avtal om internetbanken. Om inte båda dina föräldrar kan följa med till banken, går det bra att en av dina föräldrar följer med och tar med en skriftlig engångsfullmakt från den andre föräldern. Fullmakten kan du skriva ut här eller hämta på något av våra kontor.

Swish Förfrågan

Med Swish Förfrågan kan man via Swish-appen be andra om en Swish-betalning, till exempel till någon som är skyldig pengar för en gemensam lunch, för kostnader efter en resa eller som sätt att be sin förälder om veckopengen.

Att skicka en förfrågan följer samma enkla steg som att skicka en betalning: fyll i mottagare, belopp och eventuellt ett meddelande. Mottagare kan matas in direkt alternativt väljas från favoriter eller kontaktboken. Till skillnad från då man skickar en Swish-betalning görs ingen signering med Mobilt BankID. Den skickade förfrågningen finns sedan kvar i fliken ”Förfrågningar” tills dess att den blir betald eller avvisad av mottagaren, alternativt tillbakadragen av sändaren.

Vid mottagande av en förfrågan får man en notifiering om denna. Den syns sedan i fliken ”Förfrågningar”. I översikten kan du välja aktuell förfrågan och en detaljerad vy över avsändare, belopp och meddelande öppnas. Du kan sedan välja att betala eller avstå förfrågan. På samma sätt som vid en vanlig Swish-betalning går det att lägga till ett meddelande eller direkt signera betalningen med Mobilt BankID.

Frågor och svar

Vad är Swish Förfrågningar? 
Swish Förfrågningar är en ny funktion som finns tillgänglig i version 5.0 av appen. Swish Förfrågningar är ett enkelt sätt för vänner och familjer att påminna om en Swish-betalning.

Hur slår jag på funktionen Swish Förfrågningar? 
Funktionen finns tillgänglig för alla med Swish.

Hur slår jag av funktionen Swish Förfrågningar? 
Gå till inställningar i Swish-appen genom att trycka på det lilla kugghjulet i högra hörnet på hemskärmen. Där går du in under “Förfrågningar” och slår av funktionen.

Hur fungerar Swish Förfrågningar om man är under 18 år?
Swish förfrågningar finns tillgängligt i appen för alla Sparbanken Syds kunder men är man under 18 år är funktionen avslagen från början och behöver aktiveras manuellt. 

Hur skickar jag en förfrågan? 
Tryck på knappen "Förfrågningar", sedan på "Skicka en förfrågan" för att öppna formuläret. Fyll sedan i mottagare och beloppet du ber om. Lägg till ett meddelande om du vill förtydliga din förfrågan. Kontrollera så allt stämmer och tryck sedan på "Skicka". Om du ångrar dig trycker du bara på "Avbryt".

Vad är det högsta beloppet jag kan be om i en förfrågan?
5000 kr är det högsta beloppet du kan be om.

Hur betalar jag en förfrågan? 
När du vill betala en förfrågan du fått kan du göra det på två sätt: Antingen genom att trycka "Ja" direkt, eller genom att klicka dig in på den och sedan trycka "Swisha". I båda fallen godkänner du betalningen med Mobilt BankID.

Måste jag betala en förfrågan? 
Nej, det måste du inte. Om du får en förfrågan som du inte vill swisha trycker du på ”Avstå”. Då får personen som skickade förfrågan en notis om att förfrågan blivit nekad.

Vad ska jag göra om jag nekat en förfrågan av misstag? 
Då behöver du be personen som du fick förfrågan av att skicka en ny.

Kan jag ändra beloppet på en mottagen förfrågan? 
Nej, det kan du inte göra. Däremot kan avsändaren av förfrågan dra tillbaka den och skicka en ny.

Hur lång tid har jag på mig att betala en förfrågan? 
En förfrågan ligger kvar under fliken “Förfrågningar” tills dess att du väljer att betala eller avstå den, eller tills avsändaren drar tillbaka förfrågan.

Hur många förfrågningar kan jag skicka? 
Du kan skicka upp till 30 förfrågningar under en tvåveckorsperiod.  

Hur vet jag när min förfrågan är betald? 
Så fort mottagaren har betalat din förfrågan får du en notis om det. Då ser du dessutom betalningen som mottagen i appen under ”Historik”, samt i kontoutdraget hos din bank.

Kan jag som företag skicka en betalningsförfrågan till min kund? 
Nej, förfrågningar fungerar endast mellan privatpersoner. 

Säg det med Swish

Gör Swish mer personligt genom att välja en illustration för din betalning. Välj mellan flera olika motiv för att visa uppskattning och skicka en personlig hälsning. Tacka för senast, skicka en gratulation eller överraska någon du tycker om.

’Säg det med Swish’ ger mottagaren en rolig överraskning och mottagaren får en notis i form av ett paket. För att se summan, den illustration du har valt och din personliga hälsning måste mottagaren öppna paketet.

Så här gör du
  1. Du hittar ’Säg det med Swish’ genom att svepa till vänster på appens startsida.
     
  2. Bläddra bland de olika illustrationerna. Välj den illustration du vill använda genom att markera den och klicka på “fortsätt”.
     
  3. Du genomför betalningen som vanligt. Här kan du även skriva en personlig hälsning. 
     
  4. När du har godkänt betalningen med Mobilt BankID får du en bekräftelse på att din betalning har skickats där det står “Paket skickat”.

Du kan själv välja vilken beloppsgräns som ska gälla för tjänsten. Högsta möjliga beloppsgräns för myndiga är 150 000 kronor per dygn. Gör du inget val blir beloppsgränsen 3 000 kr per dygn. Är du under 18 år är din högsta möjliga beloppsgräns 5 000 kr. Gör du inget val blir beloppsgränsen 300 kr per dygn. Du kan ändra din beloppsgräns när som helst i internetbanken, t.ex. om du planerar att göra en enstaka större betalning. 

Om du glömmer din kod

Om du glömt koden till ditt Mobila BankID spärrar du det och hämtar ett nytt via internetbanken.

Förlorad mobil
  • Om du förlorat din mobiltelefon ska du spärra ditt Mobila BankID så fort som möjligt via Internetbanken eller på tel 0411-82 20 00, vardagar 08.00-18.00, fredagar 08.00-17.30.
  • Kontakta operatören för att spärra ditt mobilabonnemang.
  • Kontrollera med operatören om de kan radera känslig information på distans.
  • Om telefonen blivit stulen - gör en polisanmälan.
Beloppsgränser

Tänk på att sänka beloppsgränsen igen, om du tillfälligt har höjt den för ett större köp.

Hur säkert är Swish?

Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring som du gör i internetbanken.

För din egen säkerhet
  • Ha alltid mobilen under uppsikt.
  • Aktivera telefonens kodlås så att ingen annan kommer åt informationen om du blir av med din mobil.
  • Installera bara appar från källor som du litar på.
  • Installera en spårningsapp som kan användas från en annan enhet för att hitta din telefon om du har förlagt den eller om den blivit stulen.
  • Uppdatera regelbundet telefonens operativsystem och appar.
  • Tänk på att sänka beloppsgränsen för Swish om du tillfälligt har höjt den för ett större köp.
Frågor och svar om Swish

Generella frågor och svar om Swish hittar du på Swishs hemsida

Nedan hittar du frågor och svar kring Swish i Sparbanken Syd.

Vad krävs för att jag ska kunna ansluta mig till Swish?
För att kunna ta emot betalningar behöver du: 

  • Ett konto i Sparbanken Syd
  • Internetbanken
  • Svenskt personnummer

För att kunna skicka betalningar via Swish behöver du dessutom ha en smartphone med Apple iOs, Google Android, eller Windows Phone.

Hur mycket pengar kan jag skicka?
Du kan själv välja vilken beloppsgräns som ska gälla för tjänsten. Högsta möjliga beloppsgräns för myndiga är 150 000 kronor per dygn. Gör du inget val blir beloppsgränsen 3 000 kr per dygn. Denna kan du när som helst ändra i internetbanken, t.ex. om du planerar att göra en enstaka större betalning. Summering av skickade belopp görs löpande och nollställs varje dygn kl 24.00. Om du har beloppsgränsen 3000 kr kan du alltså skicka 3000 kronor kl 23.59 och 3000 kronor kl 00.01.

Vad kostar det att använda Swish?
Tjänsten är kostnadsfri tills vidare. 

Hur gammal måste jag vara för att använda Swish?
Det finns inga åldersgränser för Swish men du som är under 18 år behöver besöka ett av våra kontor tillsammans med dina förmyndare för att få hjälp att ansluta dig till Swish. Om inte båda förmyndarna har möjlighet att följa med till banken kan en förmyndare företräda dig om det finns en fullmakt från den andra förmyndaren. Ladda ner och skriv ut fullmakt här.

Kan jag ansluta flera mobilnummer till Swish?
Du kan endast ansluta ett mobilnummer per personnummer hos Sparbanken Syd. Däremot kan flera kontohavare ansluta var sitt mobilnummer till ett gemensamt bankkonto.

Kan jag ansluta mig till Swish hos flera banker?
Ja, du kan ha max tre Swishanslutningar över alla banker. Du kan bara ansluta ett mobilnummer till ett bankkonto.

Kan jag koppla Swish till ett mobilnummer som någon annan äger, t ex mina föräldrar eller min arbetsgivare?
Ja, det går bra. När du ansluter dig görs en kontroll av att du disponerar mobilnumret genom en engångskod som skickas via sms.

Hur gör jag för att byta kontonummer?
För att byta kontonummer behöver du avsluta Swish-tjänsten i internetbanken. Därefter ansluter du dig igen och anger ditt nya kontonummer. Aktivera Swish-appen på nytt. 

Vart vänder jag mig om jag behöver hjälp?
Om du har frågor eller problem som rör Swish är du välkommen att kontakta vår Kundservice 0411-82 20 00 eller skicka ett meddelande via internetbanken.