Chris standing up holding his daughter Elva

Swisha pengarna

Skicka och ta emot pengar med mobilen. Du behöver inget konto, det räcker att du kan mottagarens mobilnummer. Swish är en mobil betaltjänst som gör det enkelt att skicka pengar via mobilnumret. Pengarna kommer fram direkt.

Swish

Använd Swish för att till exempel dela notan, ta betalt för saker du säljer eller betala tillbaka pengar du lånat av en kompis.

Du ansluter Swish till ditt bankkonto, så att du kan skicka pengar direkt - när du vill och var du vill. Du godkänner betalningarna med hjälp av Mobilt BankID och pengarna kommer in på mottagarens konto direkt.

Du kan ta emot betalningar via Swish, oavsett vilken typ av mobil du har. Det räcker att du ansluter ditt mobilnummer till ett av dina konton i Internetbanken. För att kunna skicka betalningar via Swish behöver du ha en smartphone med Swish-appen och Mobilt BankID.

Anslut dig till Swish
  1. Logga in i internetbanken.
  2. Anslut dig till Swish under Meny/Betala och överföra/Swish.
    (Om du redan har Mobilt BankID installerat behöver du inte göra steg 3 och 4.)
  3. Där kan du också hämta ett Mobilt BankID (om du inte redan har ett sådant).
  4. Ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon (via App Store eller Google Play).
  5. Ladda ner appen "Swish betalningar" till din mobiltelefon (via App Store eller Google Play).
Så här funkar det:
  1. Öppna Swish-appen.
  2. Skriv in mottagarens mobilnummer och beloppet du vill skicka.
  3. Godkänn betalningen med Mobilt BankID.
  4. Betalningen genomförs omedelbart. Du får en kvittens i appen och mottagaren får en avisering om att du har gjort en betalning.
  5. I Swish-appen kan du se alla händelser, lägga till favoriter, skapa QR-koder och betala genom att använda QR-kods skannern, tipsa vänner om tjänsten och få hjälp.
Swish Ung

Är du under 18 år så behöver även dina föräldrar följa med till banken och ge sitt samtycke till att du får ansluta dig till tjänsten. Tänk på att både du och dina föräldrar ska ha med sig en giltig ID-handling. Du måste även teckna ett avtal om internetbanken. Om inte båda dina föräldrar kan följa med till banken, går det bra att en av dina föräldrar följer med och tar med en skriftlig engångsfullmakt från den andre föräldern. Fullmakten kan du skriva ut här eller hämta på något av våra kontor.

Swish Förfrågan

Med Swish Förfrågan kan man via Swish-appen be andra om en Swish-betalning, till exempel till någon som är skyldig pengar för en gemensam lunch, för kostnader efter en resa eller som sätt att be sin förälder om veckopengen.

Att skicka en förfrågan följer samma enkla steg som att skicka en betalning: fyll i mottagare, belopp och eventuellt ett meddelande. Mottagare kan matas in direkt alternativt väljas från favoriter eller kontaktboken. Till skillnad från då man skickar en Swish-betalning görs ingen signering med Mobilt BankID. Den skickade förfrågningen finns sedan kvar i fliken ”Förfrågningar” tills dess att den blir betald eller avvisad av mottagaren, alternativt tillbakadragen av sändaren.

Vid mottagande av en förfrågan får man en notifiering om denna. Den syns sedan i fliken ”Förfrågningar”. I översikten kan du välja aktuell förfrågan och en detaljerad vy över avsändare, belopp och meddelande öppnas. Du kan sedan välja att betala eller avstå förfrågan. På samma sätt som vid en vanlig Swish-betalning går det att lägga till ett meddelande eller direkt signera betalningen med Mobilt BankID.

Swishs hemsida hittar du frågor och svar om tjänsten

Säg det med Swish

Gör Swish mer personligt genom att välja en bildhälsning för din betalning. Välj mellan flera olika motiv för att visa uppskattning och skicka en personlig hälsning. Tacka för senast, skicka en gratulation eller överraska någon du tycker om.

’Säg det med Swish’ ger mottagaren en rolig överraskning och mottagaren får en notis i form av ett paket. För att se summan, den bildhälsning du har valt och din personliga hälsning måste mottagaren öppna paketet.

Du kan själv välja vilken beloppsgräns som ska gälla för tjänsten i internetbanken. Högsta möjliga beloppsgräns för myndiga är 150 000 kronor. Är du under 18 år är högsta möjliga beloppsgräns 5 000 kronor. Du kan ändra din beloppsgräns i internetbanken, t ex om du planerar att göra en enstaka större betalning. Tänk på att sänka beloppsgränsen igen om du tillfälligt har höjt den för ett större köp.

Frågor och svar om Swish

Generella frågor och svar om Swish hittar du på Swishs hemsida

Nedan hittar du frågor och svar kring Swish i Sparbanken Syd.

Vad krävs för att jag ska kunna ansluta mig till Swish?
För att kunna ta emot betalningar behöver du: 

  • Ett konto i Sparbanken Syd
  • Internetbanken
  • Svenskt personnummer

För att kunna skicka betalningar via Swish behöver du dessutom ha en smartphone med Apple iOs eller Google Android.

Hur mycket pengar kan jag skicka?
Du kan själv välja vilken beloppsgräns som ska gälla för tjänsten i internetbanken. Högsta möjliga beloppsgräns för myndiga är 150 000 kronor. Är du under 18 år är högsta möjliga beloppsgräns 5 000 kronor. Du kan ändra din beloppsgräns i internetbanken, t ex om du planerar att göra en enstaka större betalning. Tänk på att sänka beloppsgränsen igen om du tillfälligt har höjt den för ett större köp.

Vad kostar det att använda Swish?
Tjänsten är kostnadsfri.

Hur gammal måste jag vara för att använda Swish?
Det finns inga åldersgränser för Swish men du som är under 18 år behöver besöka ett av våra kontor tillsammans med dina förmyndare för att få hjälp att ansluta dig till Swish. Om inte båda förmyndarna har möjlighet att följa med till banken kan en förmyndare företräda dig om det finns en fullmakt från den andra förmyndaren. Ladda ner och skriv ut fullmakt här.

Kan jag ansluta flera mobilnummer till Swish?
Du kan endast ansluta ett mobilnummer per personnummer hos Sparbanken Syd. Däremot kan flera kontohavare ansluta var sitt mobilnummer till ett gemensamt bankkonto.

Kan jag koppla Swish till ett mobilnummer som någon annan äger, t ex mina föräldrar eller min arbetsgivare?
Ja, det går bra. När du ansluter dig görs en kontroll av att du disponerar mobilnumret genom en engångskod som skickas via sms.

Vart vänder jag mig om jag behöver hjälp?
Om du har frågor eller problem som rör Swish är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter 0411-82 20 00 eller skicka ett meddelande via internetbanken.