Marcus Lundgren om hållbarhet
Marcus Lundgren är VD, grafisk formgivare och illustratör, och han fick möjligheten att genomföra en ny tjänst genom Sparbanken Syd, nämligen att genomföra en hållbarhetsstatusrapport. Ett verktyg som ger företagare en status över var man befinner sig i sitt hållbarhetsarbete för att därefter kunna identifiera sina risker och möjligheter och prioritera efter det. Behovet hade identifierats genom Tillväxt Syd och erbjudandet fick Marcus via Sparbanken Syd.
Hej Marcus! Du är medlem i Tillväxt Syd som Sparbanken Syd är en del av, vad betyder medlemskapet för dig?
- Framför allt ett lokalt nätverk samt möjligheten att ta del av aktiviteter kopplat till identifierade behov. Det är nära och enkelt vilket jag uppskattar.
Hur tycker du att vi bäst kan hjälpa små och medelstora företag som Lundgren Reklam att integrera hållbarhet i verksamheten?
- Med personliga dialoger, att kunna sitta ner och prata utifrån den egna verksamheten.
Vad är svårast när det gäller att börja eller närma sig hållbarhet?
- Att förstå värdet och möjligheterna kopplade till den egna verksamheten. Det kan kännas så stort och ogripbart och svårt att veta var man ska börja och hur man ska prioritera.
Vad var din reflektion efter att du genomfört hållbarhetsstatusrapporten nivå två?
- Jag kände mig bättre rustad och fick en bättre förståelse för vad jag behöver göra och jag insåg att mycket handlar om just det, att förstå hur jag redan idag arbetar med miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet men att jag inte sett det på det viset tidigare. Det var en ögonöppnare och jag insåg att det också ger mig en trygghet när jag förstår mina väsentliga frågor och hur jag kan arbeta med dessa för att stärka vårt hållbarhetsarbete men också vår konkurrenskraft. Det skapar en trygghet och stolthet i företaget att arbeta strategiskt med hållbarhetsfrågorna.
Nu när du gått igenom er verksamhet och fått en bild över var ni befinner er i ert hållbarhetsarbete, hur skulle du säga att ni redan idag inkluderar hållbarhet i er affärsutveckling och kunderbjudande?
- Ja, nu har jag fått en helt annan bild över vår egen verksamhet och ser den med andra ögon. Hos oss på Lundgren Reklam är hållbarhet en naturlig del av vår verksamhet.
- Vi arbetar nära våra leverantörer av trycksaker och profilprodukter för att säkerställa ansvarsfulla val.
- Genom kontinuerlig kompetensutveckling och stark grafisk och kommunikativ förmåga hjälper vi våra kunder att nå ut med sitt budskap.
- Med tydliga processer och strukturer i våra uppdrag skapar vi affärer som är hållbara både för oss och för våra kunder.
Är du företagare och intresserad av vad hållbarhetsstatusrapporten kan göra för dig och ditt hållbarhetsarbete? Kontakta oss gärna så berättar vi mer!