En snabb bankkontakt gör vardagen enklare

Thomas Lundgren har jobbat som lantbrukare och mjölkproducent i hela sitt vuxna liv. Tillsammans med sönerna driver han sin föräldragård i Sandby strax utanför Borrby på Österlen. Att vara lantbrukare är inte vilket jobb som helst - det är mer än ett jobb, det är en livsstil.

För att vardagen ska funka är det viktigt för Thomas att ha ett nätverk runt sig med personer som kan bidra till att göra vardagen enklare. Och det har han bl.a. med banken.

- Jag har en riktigt bra relation med min rådgivare och vi kan prata som kollegor. Han har stor erfarenhet från lantbruk och vet vad det handlar om. Jag uppskattar dessutom den lokala anknytningen som Sparbanken Syd har i Skåne, och att jag har min rådgivare nära till hands oavsett storlek på frågeställning, berättar Thomas.

Med banken som bollplank

Ett av de främsta hjälpmedel som nutidens lantbrukare har i vardagen är sina mobiler. Genom den får även Thomas den data han behöver om djuren och tekniken varje dag, direkt i fickan. Detta ger en flexibilitet som skapar effektivitet i arbetet. Och såklart är det via mobilen som Thomas kontaktar banken – då ringer eller skickar han ett meddelande till sin rådgivare.

- För mig är det viktigt att banken har en hög servicegrad och att det är enkelt att få kontakt och svar, säger Thomas. En växtodling, t.ex. behöver jag planera flera år i förväg medan andra beslut kräver mycket snabbare takt, och då är det viktigt att jag enkelt kan få tag på min rådgivare.

- Jag upplever att jag har min bank i ryggen med en kapacitet att finnas som både stöd och support i vardagen. Det känns bra. Dessutom har jag ett bra bollplank i min rådgivare, vilket är värdefullt.

Generationsskifte på gång

Om några år fyller Thomas 60 år och då ska hans söner driva lantbruket vidare. Generationsskiftet har börjat så smått genom att sönerna successivt börjar ta över lantbruket. Dock har Thomas inga direkta planer på att sluta arbeta utan räknar med att jobba kvar så länge han orkar. För att säkerställa att de legala och ekonomiska delarna i generationsskiftet görs korrekt, kommer Thomas på sikt att ta hjälp av banken för detta. Och denna typ av frågeställning är vi vana vid att hantera på banken, så välkommen även du med dina frågor på detta tema.