Allmän information för dig som besöker våra kontor, hemsida eller har kontakt med oss på annat sätt
Vi på Sparbanken Syd (”Banken”, ”vi” eller ”oss”) behandlar dina personuppgifter som en del av vår verksamhet. Denna information riktar sig till dig som har besökt något av våra fysiska kontor, vår hemsida eller haft kontakt med oss på annat sätt, till exempel via telefon.
Du hittar kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud och till Integritetsskyddsmyndigheten längst ner på sidan.
När du besöker våra kontor
När du befinner dig i utrymmen i våra lokaler som är kamerabevakade behandlar vi de bilder av dig som kamerorna fångar.
Laglig grund: Banken utför kameraövervakning med stöd av den lagliga grunden intresseavvägning. Det innebär att Banken bedömer att intresset av att skydda dig och andra som vistas i våra lokaler väger tyngre än eventuella intrång i den personliga integriteten.
Delning av uppgifter: Vi tar del av bildmaterial först om det har inträffat en incident och lämnar ut bildmaterial till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott. Uppgifterna kommer inte lämnas ut till någon annan än de som enligt gällande regelverk har rätt att ta del av uppgifterna.
Lagringstid: Inspelat material sparas maximalt i 60 dagar från inspelningstillfället.
När du kontaktar vårt Kundcenter
Banken kan komma att spela in telefonsamtal, så är fallet när du ringer in till vårt Kundcenter.
Laglig grund: Banken utför samtalsinspelningar med stöd av den lagliga grunden intresseavvägning i syfte att utbilda våra medarbetare samt för att säkerställa kvalitén på vår kundtjänst. Behandling av samtalsinspelningar sker även i syfte att uppfylla en rättslig skyldighet att dokumentera handel med värdepapper.
Delning av uppgifter: Våra samarbetspartners som tillhandahåller vår IT-plattform och telefoni behandlar dina personuppgifter i olika processer för att kunna hantera kundförhållandet.
Lagringstid: Banken behandlar dina personuppgifter i 5 år från det datum då samtalet genomfördes.
När du besöker vår hemsida eller app
Banken använder cookies för att dra lärdom av besökarnas beteende på vår hemsida och till viss del i marknadsföringssyfte. Syftet med behandlingen är antingen för att stödja webbplatsens tekniska funktioner (nödvändiga/funktionella cookies) eller för analys av användarbeteende och marknadsföringsändamål (statistiska/marketing cookies).
Laglig grund: Avseende nödvändiga cookies stödjer vi vår behandling av dina personuppgifter på den rättsliga grunden intresseavvägning. Vi bedömer att behandlingen är nödvändig för att göra hemsida användbar, genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering för åtkomst till säkra områden på hemsidan och i vår app.
För övriga cookies stödjer vi vår behandling av dina personuppgifter på samtycke.
Delning av uppgifter: Vår samarbetspartner som tillhandahåller vår webbplats behandlar dina personuppgifter. Då vi använder verktyget Google Analytics och Amazon Web Services för insamling och sammanställning av statistik kan uppgifter komma att föras över till USA.
Lagringstid: Lagringstiden för en kaka/cookie varierar. Banken behandlar dina personuppgifter i upp till ett år från ditt senaste besök på webbplatsen, eller tills du återkallar ditt samtycke. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke genom att klicka på ikonen i det nedre vänstra hörnet på hemsidan.
Läs mer här om vår användning och syfte samt lagringstider för olika typer av cookies.
När du interagerar med oss på sociala medier
Banken har konton på flera sociala medier (Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn och TikTok). Vi använder sociala medier för att informera om vår verksamhet och marknadsföra våra produkter samt för att interagera och kommunicera med användare av sociala medier.
Vi behandlar uppgifter om namn, bild och information i inlägg. Vi besvarar generella frågor om Banken och kommentarer på våra inlägg. Vi hanterar inga privata ärenden i sociala medier, och ber dig som skriver till oss att inte lämna ut kontonummer, personnummer eller annan privat information. Om du lämnar ut alltför privat information kan vi för din säkerhet välja att ta bort ditt inlägg.
Laglig grund: Banken hanterar konton på sociala medier med stöd av den lagliga grunden intresseavvägning i syfte att besvara förfrågningar och kommentarer från dig.
Delning av uppgifter: Allt du skriver på sociala medier är öppen information och kan läsas av andra personer.
Lagringstid: Publicerade personuppgifter i sociala kanaler bevaras till dess att du själv väljer att ta bort din kommentar/ditt inlägg. Eventuella kommentarer med känsligt innehåll tas bort så snart vi uppmärksammar meddelandet.
Kontaktuppgifter
Du kan givetvis alltid kontakta oss på Banken om du har frågor vid om vår behandling av personuppgifter eller vill utöva någon av dina rättigheter.
Vårt Kundcenter når via telefon (0411-82 20 00) eller genom att skicka ett meddelande i mobil- eller internetbanken alternativt via info@sparbankensyd.se
Vid frågor som rör behandling av personuppgifter, vänligen kontakta Bankens dataskyddsombud,
E-post: dataskydd@sparbankensyd.se
Postadress: Dataskyddsombud, Sparbanken Syd, Box 252, 271 25 Ystad
Du kan också vända sig till tillsynsmyndigheten för dataskyddsfrågor, Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, för att ställa frågor eller lämna klagomål på Bankens personuppgiftsbehandling. Om du bor eller arbetar i ett annat land än Sverige kan du även vända dig till tillsynsmyndigheten i det landet.
KUNDCENTER
Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte.