Kontakta oss

Mail: info@sparbankensyd.se

Telefon: 0411-82 20 00

Spärra kort: 0411-82 20 00

Våra öppettider

Vårt Kundcenter når du på tel 0411-82 20 00 måndag 08.00-18.00, tisdag-torsdag 09.00-18.00 och fredag 09.00-17.30. Eller skicka ett meddelande i mobil- eller internetbanken så får du hjälp där. Till våra bankkontor är du alltid välkommen – för att ställa frågor, be om råd eller bara ta en kaffe.

Borrby
Båstad
Helsingborg
Kivik
Kristianstad
Lomma
Malmö
Simrishamn
Tomelilla
Ystad
Ängelholm

Skånekarta
alt=””

Skydda dig mot bedragaren

Lägg på om samtalet känns konstigt och agera inte på uppmaningar i oväntade sms. Logga inte in med BankID på någon annans uppmaning. Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning. Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.

Vanliga frågor och svar

Frågor & svar om mobil- och internetbanken.
Här har vi samlat några vanliga frågor och svar om mobil- och internetbanken.
Mitt BankID funkar inte.
Om du har problem med ditt BankID så kan det bero på olika saker. Det kan exempelvis handla om att din mobiltelefon, surfplatta eller dator inte är kompatibel med BankID. Lär mer och få hjälp på BankIDs webbplats:

Driftsinformation

Systemkrav
Jag har uppdaterat mitt BankID men nu fungerar det inte.
Om du fått en påminnelse om att ditt BankID håller på att gå ut i tid behöver du skaffa ett helt nytt BankID. Det finns inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera ett BankID, det räcker inte med att byta lösenord.

Läs mer om att skaffa ett Mobilt BankID

Läs mer om att skaffa ett BankID på fil
Om jag vill spärra mitt kort?
Spärrtjänst
Dygnet runt tel 0411-82 20 00
Ett bra tips är att lägga in numret till Spärrtjänst i din mobiltelefon, så att du alltid har det till hands. Här kan du läsa mer om att spärra kort.

Nytt kort
Ett nytt kort beställer du via Meddelande i mobil- och internetbanken, vårt Kundcenter eller på ditt närmaste kontor.

Nödkontanter
Om du förlorar ditt kort när du är ute och reser och behöver tillgång till kontanter kan du få hjälp med nödkontanter.

Ring dygnet runt på tel +46 411-82 20 00.
Be om en kontantutbetalning från ditt kort när du spärrar ditt kort. Är du ute och reser en längre tid kan det vara bra att vänta med att beställa ett nytt kort då kortet alltid skickas till din folkbokförda adress. Se prislistan för pris.
Vilket clearingnummer har Sparbanken Syd?
Clearingnumret är 9570.
Hur laddar jag ner ett nytt BankID?
Hur får jag Mobilt BankID att fungera i min nya mobil?

Det finns olika sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon eller annan mobil enhet med ett aktivt Mobilt BankID eller inte.

När du har kvar din gamla mobil eller annan mobil enhet med ett aktivt Mobilt BankID
En säkerhetsåtgärd för att skydda dig emot distansbedrägerier krävs det att du tillåter Platstjänster och Bluetooth på din gamla och nya telefon för att kunna säkerställa att de befinner sig på samma plats.

Gör så här:

  1. Öppna Sparbanken Syd appen och klicka på ”Skaffa nytt Mobilt BankID”.
  2. Välj ”Med befintligt Mobilt BankID” och ”Fortsätt”.
  3. Identifiera dig med ditt mobila BankID.
  4. Klicka på knappen ”Skaffa mobilt BankID till annan enhet”.
  5. Markera ett alternativ:
    - Flytta Mobilt BankID till annan enhet
    - Hämta nytt Mobilt BankID till annan enhet
  6. Läs igenom villkoren för BankID. Godkänn dem genom att aktivera knappen till höger om OK, och då aktiveras knappen Acceptera. Klicka på Acceptera.
  7. Med ditt befintliga mobila BankID ska du godkänna att du vill beställa ett nytt samt villkoren för BankID.
  8. Klicka på knappen Hämta Mobilt BankID. Ha din andra enhet nära till hands då du behöver skanna en QR kod för att gå vidare med aktiveringen.

När du saknar ett giltigt BankID
Då kan du skaffa ett nytt med hjälp av svenskt pass eller nationellt ID-kort. Du behöver dock vara 18 år eller äldre och varit kund hos oss i minst ett år.

Gör så här:

  1. Öppna Sparbanken Syd appen och klicka på ”Skaffa nytt Mobilt BankID”.
  2. Välj ”Svenskt pass eller nationellt ID-kort” och ”Fortsätt”.
  3. Du ska nu bekräfta din identitet genom att:
    - välja ID-handling
    - fotografera ID-handling
    - blippa ID-handling med din telefon
    - genomföra en ansiktsigenkänning
  4. Läs igenom villkoren för BankID. Godkänn dem genom att aktivera knappen till höger om OK, och då aktiveras knappen Acceptera. Klicka på Acceptera.
  5. Klicka på Ersätt, och ange sedan din Säkerhetskod och klicka på OK

Om det inte fungerar behöver du kontakta oss för att se om vi kan hjälpa dig eller om du behöver besöka ett av våra kontor.

Andra alternativ
Om du har ett giltigt BankID på fil kan du logga in i internetbanken och välja Meny/Övriga tjänster/BankID och där beställa ett nytt Mobilt BankID till din nya mobiltelefon.
Om ovanstående möjligheter inte är ett alternativ för dig. Läs mer på vår sida om BankID, hur du beställer med hjälp av en startkod. 

 

 

Var hittar jag mitt användarnummer?

Om du saknar ett aktivt BankID kan du behöva ditt användarnummer för att beställa ett nytt BankID. Numret framgår på avtalet du tecknat med banken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt, innan du kan beställa ett nytt BankID.

Du vet väl om att du kan skaffa ett nytt Mobilt BankID med hjälp av svenskt pass eller nationellt ID-kort, via vår app. Dock behöver du vara 18 år eller äldre och varit kund hos oss i minst ett år.

Om du inte är nöjd.
Om du vill lämna in ett klagomål
Om du vill göra en kortreklamation
Jag har spärrat mitt kort och behöver beställa ett nytt.
Skicka ett meddelande till oss i mobil- eller internetbanken eller ring vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00 så hjälper vi dig med det.
Guide internetbanken för företag
Med internetbanken företag utför du företagets bankärenden när det passar dig, dygnet runt. Internetbanken företag ingår i företagserbjudandet som innehåller de vanligaste tjänsterna för att hantera företagets bankärenden.

Guide till internetbanken företag
Hur gör jag en bankkoppling till Fortnox?
Du som företagskund i banken kan koppla dina konton mot Fortnox. Den automatiska kopplingen till Fortnox gör att du som kund på ett smidigt sätt kan hantera alla betalningar som genomförts på bankkontot.

Guide för anslutning av bankkoppling till Fortnox
Hur kommer jag igång med filkommunikation?
För dig som är företagare. Optimera din betalningshantering med filkommunikation. Genom att använda internetbanken kan du enkelt skicka företagets betalfiler och uppnå en effektivare arbetsprocess.

Läs mer om filkommunikation

Guide för filkommunikation
Hur mycket har jag på mitt konto?
Du kan se ditt saldo i mobilbanken och i internetbanken. Du kan också se ditt saldo när du gör ett uttag i en uttagsautomat dvs en Bankomat eller liknande.
Vad är Sparbankens Syds organisationsnummer?
548000-7425
Andra kontaktvägar
Adress: Sparbanken Syd, Box 252, 271 25 Ystad
Besöksadress huvudkontor: Hamngatan 2, 271 43 Ystad
E-post: info@sparbankensyd.se 
Faxnummer: 0411-82 22 50
Är du en Tredjepartsleverantör?
Önskar du tillgång till våra API:er – fyll då i en ansökan och skicka in denna till oss. Klicka här för att komma dit. På samma sida som Tredjepartsleverantörer kan göra sin ansökan offentliggör vi även statistik över användningen av våra API:er samt upp- och nertid av dessa. Statistiken finns under fliken Performace Statistics.

KUNDCENTER

Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte. 

0411-82 20 00

Bli kund idag