Välkommen att bli kund!
Ansök enkelt om att bli kund med Mobilt BankID på bara några minuter. Som Privatkund i Syd får du bland annat bankkonto, kort, Swish samt tillgång till mobil- och internetbank.

Så roligt att du vill bli kund hos oss!
Här kan du som privatkund ansöka både för dig själv och för ditt barn. Har du inget BankID? Klicka på knappen "Jag saknar BankID" för att få mer information. Välkommen!
Som kund i Sparbanken Syd får du:

Råd som gör nytta
Som kund i banken kan du ta hjälp av våra rådgivare för att maxa din privatekonomi. Ingen fråga är för liten, ingen utmaning för stor.

VIP-behandling varje dag
Hos oss blir du aldrig ett anonymt nummer i en telefonkö – vi känner de flesta av våra kunder vid namn och till våra kontor är du alltid välkommen.

En bank som bryr sig
Vi är inte som andra banker. Vår vinst går tillbaka till människorna omkring oss och via vår stiftelse delar vi varje år ut bidrag till föreningar & entreprenörer.
Kom in till något av våra kontor
Vi har elva kontor runt om i Skåne och vi tror på att låta våra kunder bestämma var de vill träffa oss - digitalt, i telefon eller på ett kontor. Välkommen till en sparbank med omtanke om dig och din ekonomi.
Frågor om att bli kund
Hur blir jag kund digitalt?
Du blir kund i 5 enkla steg:
- Fyll i kundkännedomen och ansökan.
- Lämna in kontoutdrag och dokument som styrker inkomst.
- Underteckna avtalen för produkter och tjänster.
- När du är registrerad som kund får du vårt vardagspaket.
- Nu är du redo att komma igång! Ladda ner mobilbanken och börja använda dina tjänster direkt.
Hur blir jag kund utan BankID?
Har du inget BankID behöver du besöka något av våra kontor för att bli kund. Men först behöver du fylla i blanketterna samt ta fram handlingar enligt checklistan nedan.
Checklista - Det här behöver du göra:
- fyll i och skriv under blanketten Nykundsansökan
- fyll i och skriv under blanketten Kundkännedom
- ta en kopia på din svenska legitimation (har du ett svenskt personnummer ska du kopiera din svenska legitimation) på blanketten Identifiering
- vid utländskt medborgarskap ta en kopia på ditt utländska pass eller ID-kort som styrker ditt utländska medborgarskap på blanketten Identifiering
- bifoga anställningsavtal eller annat dokument som styrker din inkomst i form av lön, studier eller bidrag.
- bifoga kontoutdrag från tidigare bank från de senaste 9-12 månaderna.
- lämna sedan in samtliga blanketter och handlingar på ett kontor eller skicka dem till det kontor du vill tillhöra. Du hittar adressen under respektive kontor
När vi har tagit emot dina handlingar kan vi påbörja din ansökan. Vi har en handläggningstid på ca 2 veckor och därefter kontaktar vi dig för att boka in ett möte. När din ansökan har blivit godkänd behöver du ta med ID-handlingarna i fysisk form, till ditt besök på banken. Har du frågor kring din ansökan är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00.
Hur blir mitt barn kund?
Så roligt att ditt barn vill bli kund hos oss!
Så här går det till om du har ett BankID och barnet har svenskt personnummer:
- Den förmyndare som gör ansökan behöver själv vara kund i banken och ha ett BankID.
- Starta den digitala ansökan för ditt barn här.
- När ansökan är ifylld behöver båda förmyndarna (om barnet har två) signera. Ni får då ett sms och ett mail om att ansökan är redo för underskrift.
- Ibland kan vi behöva uppdatera förmyndarnas kundkännedom och om det behövs får ni ett meddelande om det.
- Därefter öppnar vi de produkter ni valt, till exempel internetbank, Swish etc.
- Vi skickar sedan avtalen för underskrift.
- Klart! Nu kan ditt barn börja använda sina banktjänster hos oss.
- Läs gärna mer om paketet Ung i Syd här och vad som ingår.
Så här går det till om du inte har ett BankID eller om barnet inte har svenskt personnummer:
Om förmyndaren inte har BankID eller om barnet inte har svenskt personnummer behöver ett fysiskt besök göras på ett av våra kontor. Förmyndaren eller förmyndarna kan välja att:
- komma tillsammans, med eller utan den omyndige, eller
- komma enskilt, under förutsättning att den som besöker banken har med en engångsfullmakt från den andre förmyndaren – med eller utan den omyndige.
Den omyndige måste alltid närvara personligen och kunna legitimera sig med en egen giltig ID-handling vid öppning av BankID utfärdat av Sparbanken Syd.
Kundkännedom för den omyndige ska intygas av förmyndarna. Blanketten Kundkännedom Omyndig privatperson ska fyllas i och undertecknas av båda eller en av förmyndarna. Om endast en förmyndare skriver under, ansvarar denna för att informera den andre om de uppgifter som lämnats.
Båda förmyndarna måste dock skriva under samtliga avtal för produkter och tjänster.
Vad får jag som kund?
Du utför enkelt dina bankärenden med hjälp av våra digitala tjänster och vårt Kundcenter. Dina rådgivningsmöten sköter du enklast via telefon, mail, nätmöten eller genom besök på ett av våra kontor. När din ansökan är godkänd får du ett Privatkund i Syd-paket som innehåller:
- Privatkonto
- Sparkonto
- Internetbanken med betaltjänst
- Mobilbanken
- Swish
- Bankkort Visa
- Du har även möjlighet att få Sparbanken Syds Betal- & Kreditkort
Sedvanlig kreditprövning krävs
Hur byter jag bank?
Vill du byta bank till Sparbanken Syd så hjälper vi till med allt det praktiska. Vi tar kontakt med din gamla bank för att avsluta konton och tjänster när du har kommit igång med dina nya här hos oss. Du behöver även själv göra en genomgång av dina konton och tjänster. Svenska Bankföreningen har sammanställt de rutiner som gäller för att ett bankbyte ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Du kan läsa mer i deras informationsblad Checklistan för dig som vill byta bank och Byta bank – så här gör du.
Det kostar ingenting att byta bank.
Varför måste jag svara på så många frågor för att bli kund?
Vad händer när jag blivit kund?
KUNDCENTER
Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte.