Digitala tjänster för ditt företag
Mobil- och internetbanken företag ingår i företagserbjudandet som innehåller det du behöver för att hantera företagets bankärenden.

Mobil- och internetbanken företag
Med internetbanken företag utför du företagets bankärenden när det passar dig, dygnet runt. Internetbanken företag ingår i företagserbjudandet som innehåller de vanligaste tjänsterna för att hantera företagets bankärenden.
Internetbanken för företag
I internetbanken kan du exempelvis:
- Få en överblick över företagets ekonomi, tillgängligt belopp och transaktioner.
- Skräddarsy din förstasida i internetbanken med genvägar och favoritkonton.
- Göra överföringar till företagets och andras konton.
- Betala fakturor.
- Möjlighet till att ni ska vara två i förening för att godkänna en betalning och överföring.
- Skicka betalningsfiler.
- Automatisera din bokföring genom bankkoppling till Fortnox.
- Få detaljerad information om ankommande bankgirobetalningar.
- Stäm av dina konton med en modern avstämningsfunktion.
- Se kontoutdrag/aviseringar/årsbesked.
- Se och handla fonder och värdepapper.
Funktioner i internetbanken
Kom igång
Logga in med BankID
Vi erbjuder två alternativ för inloggning och signering i internetbanken:
- Mobilt BankID
- BankID på fil
Mobilt BankID
Med Mobilt BankID har du alltid ditt BankID med dig i din mobiltelefon och kan logga in i internetbanken från valfri dator eller mobil enhet. Mobilt BankID används alltid tillsammans med BankID-appen på din mobila enhet. Så använder du Mobilt BankID
BankID på fil
BankID på fil används alltid tillsammans med BankID-programmet på din dator. Så använder du BankID på fil
Har du fått en påminnelse att ditt BankID behöver förnyas, eller du vill skaffa ytterligare ett BankID? För att kunna förnya eller skaffa ett BankID behöver du tecknat ett personligt avtal för internetbanken privat.
Betala en faktura
- Klicka på Betala och överföra i Meny och välj sedan Ny betalning och överföring. Alternativt väljer du vårt snabbval, klickar på den gula ikonen med de två pilarna.
- Om du valt ett förvalt konto i Inställningar väljs detta konto med automatik, annars får du själv välja konto.
- Fyll i alla uppgifterna
- Har du fler räkningar som ska betalas?
Om Ja, välj - Lägg till i lista* - så sparas räkningen i en lista till höger på skärmen, och du kan börja fylla i uppgifterna på nästa räkning (du kan även välja att göra en överföring eller utlandsbetalning). När alla räkningarna är registrerade, se till att de är markerade i listan och välj sedan Godkänn. Du godkänner samtliga räkningar med ett BankID-godkännande.
Om Nej, välj - Godkänn* - och du godkänner räkningen med ditt BankID
* Istället för att välja "Lägg till i lista" eller "Godkänn" finns även ett tredje val - "Spara i Händelser". Det valet betyder att ifyllda uppgifter sparas, och hamnar i "Händelser" uppe till höger på skärmen. Nästa steg är att du går till "Händelser/Betalningar" och godkänner räkningen med BankID. I Händelser har du även möjlighet att godkänna flera räkningar samtidigt, med en BankID-godkännande, genom att markera rutan framför varje räkning (visas inte någon ruta, för musen framför räkningens betaldatum). - Räkningen hittar du bland kommande händelser på kontot du valt att räkningen ska dras ifrån. Kommande händelser hittar du via Meny > Konton och Lån, och välj aktuellt konto. Klicka därefter på knappen ”Visa kommande händelser”.
- Om du väljer knappen ”Spara i Händelser” istället för ”Godkänn” se fråga Spara i Händelser.
Händelser
I Händelser, har vi samlat olika händelser som du behöver agera på.
I Händelser hittar du menyn för:
- Betalningar, godkänna fakturor, överföringar och utlandsbetalningar som du valt att Spara i Händelser. Här hamnar också de uppdrag som behöver godkännas av ytterligare en person när ni valt att dessa ska godkännas två i förening
- Betalningsarkiv, arkiv över godkända räkningar, överföringar och utlandsbetalningar. Där ser ni också vem som godkänt respektive uppdrag.
- Betalfiler, godkänna uppladdad betalfil.
- Meddelanden, se och skicka meddelanden till banken.
- Dokument, signera avtal.
Inställningar
Guide för att göra dina inställningar i internetbanken för företag
Genvägar på startsidan
På startsidan uppe till höger, kan du lägga till och ta bort genvägar till de olika menyerna genom att klicka på pennan till höger om Genvägar.
Vilka konton ska visas på din startsida
- Konton som har en svart stjärna framför sig är ett favoritkonto, vilket betyder att kontot visas på startsidan.
- Om du vill ta bort ett konto, klicka på svarta stjärnan framför kontot du vill ta bort, och då visas kontot inte på startsidan.
Förvalt konto
Välj ett förvalt konto när du ska betala en faktura, göra en överföring eller skicka en utlandsbetalning.
- Klicka på Inställningar i Meny och välj Internetbanksinställningar.
- På avsnittet Förvalt konto, välj Förvalt konto på företagets avtal och/eller för annat företag.
Ditt förvalda konto är samma oavsett om du använder mobil- eller internetbanken, det vill säga, gör du inställningen i internetbanken får mobilbanken samma inställning och vice versa.
Avstämning av transaktioner
- Klicka på Inställningar i Meny och välj Internetbanksinnställningar.
- På avsnittet Transaktioner kan du aktivera funktionen ”Visa avstämning på kontohändelser”.
Välja ordning på konton och avtal
- Klicka på Inställningar i Meny och välj Internetbanksinställningar.
- På avsnittet Sortera visning av avtal och konton, kan du ändra din visning som påverkar både startsidan och menyn Konton och Lån.
Välj om du vid inloggning vill välja avtal
- Klicka på Inställningar i Meny och välj Internetbanksinställningar.
- På avsnittet Avtalsväljare, kan du om du vid varje inloggning ska välja vilket eller vilka avtal du vill titta på. Som standard kommer internetbanken visa avtalet/avtalen du senast var inloggad på.
Sparade mottagare
- Klicka på Betala och överföra i Meny och välj sedan Sparade mottagare
- Här hittar du en lista på de mottagare som finns sparade på företaget.
- Du har möjlighet att lägga till, ändra eller ta bort en mottagare. Tänk på att listan är gemensam för alla som har åtkomst till företagets avtal, så dina ändringar påverkar även dem.
Betalningsarkiv
- Klicka på Händelser och Betalningsarkiv för att finna en sammanställning på vilka fakturor, överföringar och utlandsbetalningar som godkänts på företaget.
- Du har möjlighet att både välja ett förvalt datumintervall bak i tiden eller själv välja ett datumintervall både bak- och framåt i tiden.
- För att se fler detaljer på ett uppdrag, välj de tre prickarna ute till höger och klicka på Visa detaljer
- Genom att markera rutan framför betalningsdatum på ett eller flera uppdrag kan du exportera - ladda ner, och sedan skriva ut valda uppdrag.
Filkommunikation
Lönelista
Tekniska krav
För att kunna utföra dina bankärenden i vår mobil- och internetbank på ett effektivt och säkert sätt behöver du ha rätt tekniska förutsättningar. Detta innebär att säkerställa att du använder dig av de versioner av webbläsare och operativsystem som vår mobil- och internetbank stödjer.
Mobilbanken för företag
Så här skaffar du mobilbanken företag:
Har du tecknat avtal för vår internetbank företag, är det bara att ladda ner vår app ”Sparbanken Syd Mobilbank” så har du åtkomst till mobilbanken. Du har samma behörighet i mobilbanken som du har i internetbanken företag.
Saknar du avtal för internetbanken företag besök närmaste bankkontor eller ring vårt Kundcenter på 0411-82 20 00.
Exempel på vad du kan göra i mobilbanken för företag:
- Få en överblick över företagets ekonomi, tillgängligt belopp och transaktioner.
- Betala fakturor.
- Göra överföringar till företags eller andras konton.
- Skicka och ta emot säkra meddelanden från banken.
- Godkänna filbetalningar.
Funktioner i mobilbanken
Kom igång med mobilbanken
Mobilbanken fungerar i mobiler och surfplattor med iOS och Android.
Kom igång på din iPhone eller iPad:
- Öppna AppStore.
- Skriv in "Sparbanken Syd mobilbank" i sökrutan och klicka på "Sök".
- Klicka på ”HÄMTA”.
- Ange ditt lösenord för ditt AppleID.
- Nu laddas appen ner. Klicka på "ÖPPNA" för att komma igång och logga in.
Kom igång på din Android:
- Öppna Play Butik.
- Skriv in "Sparbanken Syd mobilbank" i sökrutan.
- Klicka på "Installera"
- Eventuellt behöver du ange ditt lösenord för ditt Googlekonto.
- Nu laddas appen ner. Klicka på "Öppna" för att komma igång och logga in.
Apple Pay och Google Pay
Anslut företagskortet till Apple Pay eller Google Pay:
- Logga in i mobilbanken.
- Välj Meny > Kort.
- Tryck på kortet du vill lägga till och klicka på ”Lägg till i Apple Wallet” för Iphone och "Lägg till i G Pay" för Android.
- Följ instruktionerna.
Betala en faktura
- Klicka på den gula ikonen med de två pilarna eller välj ”Meny” > Betala och överföra > Ny betalning/överföring.
- Fyll i nödvändiga uppgifter.
- Dra pilen åt höger längst Godkänn* knappen för att godkänna i BankID appen, att räkningen blir betald på valt betalningsdatum.
Via ”Konton & Lån” återfinns den godkända räkningen på valt konto, via knappen ”Visa kommande händelser” eller som bokförd på kontot.
* Om du har flera räkningar som du ska betala samtidigt kan du istället för att godkänna dem en och en, godkänna alla samtligt.
Då kan du göra så här:
- Aktivera funktionen "Spara i Händelser" istället för swipa Godkänn.
- När du registrerat alla räkningar klicka på ikonen "Händelser" och välj "Betalningar"
- Markera räkningarna och klicka på "Godkänn x valda" för att godkänna i BankID appen att räkningarna blir betalda på valt betalningsdatum.
Inställningar i mobilbanken
Välj vilka konton som ska visas på din startsida
- På startsidan, klicka på pennan till höger om Favoritkonto.
- Välj upp till sju konton och i vilken ordning de ska visas.
Välj ordning på Konton & Lån
- Välj Meny > Inställningar > Sortera avtal och konto
- Klicka på pennan för att ändra ordningen på konton och lån.
Ändra språk
- Välj Meny > Inställningar och klicka på ”kortet” Språk och ändra till svenska eller engelska
Händelser
Under ikonen Händelser, har vi samlat olika händelser som du behöver agera på.
Via ikonen Händelser hittar du menyn för att hantera:
- Betalningar, godkänna räkningar som du valt att Spara i Händelser.
- Meddelanden, se och skicka meddelanden till banken.
- Dokument, signera avtal.
- Betalfiler, godkänn betalfil som laddats upp i internetbanken.