Information för dig som är privatkund hos oss
Vi på Sparbanken Syd (”Banken”, ”vi” eller ”oss”) behandlar dina personuppgifter som en del av vår verksamhet. Denna information är till för dig som är privatkund hos oss.
Informationen gäller också i tillämpliga delar för dig som privatperson som har någon typ av avtalsrelation med oss, till exempel som medkontohavare, dispositionsrättshavare, förmyndare, medlåntagare, kortinnehavare eller försäkringstagare. Nedan beskrivs de övergripande processerna där Banken behandlar dina personuppgifter.
Du hittar kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud och till Integritetsskyddsmyndigheten längst ner på sidan.
För att hantera din ansökan om att bli kund och för att hantera kundförhållandet
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din ansökan om att bli kund samt för att hantera kundförhållandet. Innan du kan bli kund hos Banken är vi enligt lag skyldig att behandla vissa av dina personuppgifter i syfte att identifiera vem du är. Vidare är Banken skyldig att samla in personuppgifter om dig som kan påverka ditt förhållande med oss. Detta kan vara information om bolagsintressen, förmyndarskap osv. Vi behöver även samla in kontaktuppgifter till dig för att vi ska kunna hantera det löpande kundförhållandet och kommunicera relevant information med dig.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna förbereda, ingå och fullgöra avtal med dig. Viss behandling är nödvändig för att Banken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser enligt bland annat penningtvättslagen (2017:630).
Delning av uppgifter: Vi lämnar ut dina personuppgifter till våra personuppgiftsbiträden och samarbetspartners för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig i olika processer för att kunna hantera kundförhållandet.
Lagringstid: Om din ansökan avslås bevaras dina personuppgifter i upp till 6 månader efter avslag.
Om din ansökan beviljas behandlas dina personuppgifter så länge du är kund och därefter i upp till 10 år efter att samtliga produkter och tjänster du haft hos oss har avslutats.
För att uppfylla kraven på kundkännedom
Vi behandlar dina personuppgifter för att upptäcka, utreda och bedöma risker för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Vi samlar in uppgifter om dig både när du ansöker om att bli kund och löpande under kundförhållandet för att ha tillräcklig kundkännedom och kunna göra en riskbedömning.
Banken inhämtar uppgifter om exempelvis medborgarskap, födelseort, inkomst samt totalt sparande i andra institut. Banken inhämtar även information om din skatterättsliga hemvist. Om du som kund har skatterättslig hemvist i ett annat land än Sverige inhämtar Banken även information gällande din koppling till det landet.
Skyldigheterna kopplat till penningtvättstiftningen gäller oavsett vilken produkt, tjänst eller anslutning du har hos oss. För att uppfylla detta ändamål kan vi även behöva behandla personuppgifter om dina relationer till personer som inte är kunder i Banken. Exempelvis kan vi behöva behandla personuppgifter om s.k. politiskt exponerade personer (PEP) om du som kund är en familjemedlem eller nära medarbetare till en sådan person (RCA).
Vi inhämtar information från externa sanktionslistor och PEP-listor. Dessa inkluderar information såsom namn, födelsedatum, yrke eller position, samt anledningen till att personen finns på respektive lista. Vi är också skyldiga att löpande övervaka transaktioner och vår kundbas mot externa sanktionslistor och PEP-listor.
När vi ingått avtal med dig säkerställer vi regelbundet att dina uppgifter är aktuella.
Laglig grund: Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att Banken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser enligt bland annat penningtvättslagen (2017:630) och FATCA/CRS. Behandlingen av dina uppgifter för att rapportera skatterättslig hemvist till Skatteverket är nödvändig för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser.
Delning av uppgifter: För att kontrollera dina uppgifter lämnar vi ut ditt namn och personnummer till en informationsleverantör för slagning mot sanktions- och PEP-listor. Vi lämnar även kontrolluppgifter till Skatteverket och kan dela uppgifter med brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott.
Om du har bolån hos Banken med Borgo AB som kreditgivare behöver även Borgo ha uppdaterade kunduppgifter om dig. Banken kan därmed komma att samla in kompletterande kundkännedomsuppgifter och dela dessa med Borgo.
Lagringstid: Banken behandlar dina personuppgifter så länge du är kund hos oss och därefter i minst 5 år och upp till 10 år efter att samtliga produkter och tjänster har avslutats.
För att tillhandahålla konto i Banken och/eller tillgång till betaltjänster
Vi behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla konto och betaltjänster i Banken. Detta inkluderar samtliga kontotyper som tillhandahålls av Banken, oavsett om avtalet gäller en myndig eller omyndig person. Om kontot gäller en omyndig person behandlar vi personuppgifter om såväl den omyndige som dennes förmyndare.
För att tillhandahålla betaltjänster som exempelvis betalkort, internetbetalning, Swish, autogiro och liknande tjänster behandlar vi uppgifter som konto- och kortnummer, aktiverade tjänster och giltighetstider.
I det fall du väljer att teckna avtal om Bankkort VISA inhämtar Banken en mindre omfattande kreditupplysning med betalningsanmärkningar och skuldsaldo (Mikro UC) för att se om du har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan om VISA betal- och kreditkort inhämtar vi en komplett kreditupplysning på dig för att utvärdera din kreditvärdighet.
När du använder dina konton och kort behandlar vi uppgifter om dina transaktioner som exempelvis vilket konto eller kort transaktionen avser, belopp, typ av transaktion (köp, överföring, uttag, insättning), mottagare och tidpunkt för transaktionen. Vi övervakar även transaktioner löpande för att skydda dig från bedrägerier.
Laglig grund: Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra avtal om banktjänster för konto- och korthantering inklusive hanteringen av transaktioner föranledda av dessa tjänster.
Viss behandling är nödvändig för att Banken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser att genomföra kreditprövning enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) och lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, samt för att Banken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser enligt bland annat lagen (2010:751) om betaltjänster och skatteförfarandelag (2011:1244).
Delning av uppgifter: För att kunna leverera betaltjänster med bankkort samt betal- och kreditkort till dig samarbetar vi bland annat med VISA. Vi lämnar ut namn och personnummer för utgivningen av själva kortet. För att ta en kreditupplysning om dig lämnar vi ut ditt personnummer till ett kreditupplysningsföretag.
Vid användning av betaltjänster kan dina personuppgifter komma att behandlas av samarbetsparter i den utsträckning detta är nödvändigt för att tjänsterna ska fungera. För att vi ska kunna tillhandahålla dig våra betaltjänster lämnas nödvändiga uppgifter exempelvis till Bankgirot, Plusgirot, Riksbanken, Getswish och SWIFT. Utlandsbetalningar skickas via DNB, därefter via SWIFT. Transaktioner via SWIFT medför att personuppgifter i betalningen behandlas i SWIFT:s centrala transaktionsdatabaser i såväl Europa som i USA. Informationen kan därigenom lämnas ut till myndigheter i andra länder än Sverige enligt det mottagande landets lokala lagstiftning.
Vid vissa transaktioner kan enligt lag eller myndighetsbeslut, transaktionsinformation kontrolleras mot sanktionslistor för att säkerställa om transaktionen får genomföras.
Lagringstid: Banken behandlar dina personuppgifter så länge du är kund hos oss och därefter maximalt i 10 år efter att samtliga produkter och tjänster har avslutats.
För att hantera din ansökan om att låna pengar samt administrera lån
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din ansökan om bolån, inklusive ansökan om lånelöfte, samt privatlån.
Vi erbjuder i första hand bolån via ett förmedlingssamarbete med kreditgivaren Borgo AB – ett svenskt hypoteksbolag som Banken är delägare i. Behandling av dina personuppgifter kan därmed komma att utföras av Borgo i stället för av Banken. Det gäller framför allt kreditprövning, utfärdande av pantbrev och utbetalning av lånebelopp. Det framgår av villkoren för ditt bolån vem som är långivare - Banken eller Borgo. Det framgår även vid inloggning i internetbanken.
Om du ansöker om ett privatlån, lånelöfte eller bolån inhämtar vi en komplett kreditupplysning (personupplysning) från ett kreditupplysningsföretag.
För lånelöften och privatlån kan din ansökan om att låna hanteras automatiskt (s.k. automatiserat beslutsfattande) och du får snabbt besked om din ansökan godtas eller inte baserat på en bedömning av risk och återbetalningsförmåga. Profileringen utmynnar i nekat eller beviljat lån, inklusive räntesats och amorteringskrav. Bedömningen sker enligt ett regelverk och statistiska modeller som Banken använder sig av och baseras på såväl de uppgifter du själv lämnat i ansökan som på uppgifter vi inhämtar från externa informationskällor. Om informationen inte anses tillräcklig enligt regelverket kommer ansökan att hanteras manuellt av en handläggare.
Om din ansökan avser bolån behandlar vi även uppgifter om typ av bostad och ungefärligt pris, kostnader kopplat till bostaden, hur mycket du kan lägga i kontantinsats, räntesats samt regler om hur stor insatsen måste vara och eventuella krav på amortering. Vi sammanställer även en så kallad KALP-kalkyl (Kvar att Leva På) som underlag för vårt kreditbeslut.
Om ni är flera personer som ansöker om lånet tillsammans behandlar vi även uppgifter om din medlåntagare eller borgensman.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna förbereda, ingå och fullgöra avtal genom att hantera din låneansökan, teckna avtal och administrera ditt lån.
Viss behandling är nödvändig för att Banken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser att genomföra kreditprövning enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) och lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, samt för att Banken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser enligt bland annat skatteförfarandelag (2011:1244).
Delning av uppgifter: För att kunna ta en kreditupplysning på dig lämnar vi ut ditt personnummer till ett kreditupplysningsföretag. Vi lämnar även ut ditt personnummer till Lantmäteriet, kommersiella informationsleverantörer och eventuellt din bostadsrättsförening för att kunna samla in information om dina fastighets- och bostadsrättsinnehav. När vi ingått avtal med en fastighet som säkerhet hjälper vi dig att ansöka om lagfart/inteckning och lämnar då ut uppgifter ur köpebrevet, till exempel uppgifter om köpare och säljare samt uppgifter om fastigheten och köpeskilling, till Lantmäteriet. Vi lämnar ut kontrolluppgifter om dina räntekostnader till Skatteverket. För amerikanska medborgare lämnar vi också ut kontrolluppgifter om skatteregistreringsnummer, personnummer, namn, adress, lånenummer och räntekostnader till Skatteverket.
Vid förmedling av bolån via Borgo delar Banken dina personuppgifter till dem.
I det fall du inte betalar räntekostnader och amortering enligt villkoren i vårt avtal kan vi komma att lämna ut uppgifter om dig och vår fordran till ett företag för indrivning av skulden, som i sin tur är personuppgiftsansvariga för den fortsatta behandlingen.
Lagringstid: Om din ansökan avslås bevaras dina personuppgifter i 3 månader efter avslag. Om din ansökan om lånelöfte beviljas eller har status ”inväntar komplettering” gallras uppgifterna 6 månader efter det att ansökan skickades in.
Dina övriga personuppgifter behandlas så länge du är kund och därefter i 10 år efter att samtliga produkter och tjänster du haft hos oss har avslutats.
För information om Borgos personuppgiftsbehandling, se information på Borgos hemsida.
För att tillhandahålla och administrera BankID
BankID är en personlig elektronisk legitimation, dvs. en e-legitimation, som kan användas för legitimering (identifiering) och signering (underskrift) hos företag och myndigheter med e-tjänster. Banken är utfärdare av BankID.
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att utfärda BankID, inklusive möjliggöra identifiering och signering via BankID samt vid behov spärra BankID. Dina uppgifter kan också användas för att vidta säkerhetsåtgärder i syfte att förhindra missbruk eller annan olovlig användning av tjänsten.
Banken har, tillsammans med andra banker, ett register som bankerna kontrollerar för att hindra utfärdande av BankID:n i de fall Banken självt eller annan bank beslutat att utfärdande inte längre ska kunna ske för kunder. I samband med detta kan även de BankID:n som utfärdats för kund spärras från fortsatt användning. Bankernas register får endast användas av bankerna för kontroll i samband med utfärdande och innehåller endast de personnummer som bankerna vid var tid ska neka vid utfärdande av nya BankID:n, tillsammans med den tidpunkt då personnumret automatiskt gallras från registret. Ett personnummer kan registreras i registret om ett BankID använts i strid med användarvillkoren för tjänsten, såsom vid misstanke om bedrägeri, försök till olovligt användande av annans BankID, olovlig identitetsanvändning eller annan brottslig handling. Ett personnummer finns också registrerat om frivillig blockering sker.
Vidare behandlas och analyseras uppgifter om kunders användarbeteende för de syften som beskrivs ovan, det vill säga för att förhindra att BankID missbrukas eller annars används på olovligt sätt, t.ex. för att skydda dig mot olovlig identitetsanvändning eller ID-stöld. Denna behandling sker som ett nödvändigt led i att upprätthålla säkerheten och tillförlitligheten i tjänsten BankID. Dina personuppgifter kan även behandlas baserat på din användning av tjänsten BankID för att förhindra, förebygga eller utreda brott.
Vid indikation på obehörig användning eller annan otillåten användning av tjänsten kan den fortsatta användningen hindras genom att utgivning av BankID nekas baserat på automatiserat beslutsfattande i det centrala system som används för utgivning av BankID.
I vissa fall kan du behöva skanna information från ditt pass eller nationella ID-kort för att kunna ansluta dig till BankID. Banken, via Finansiell ID-Teknik, inhämtar personnummer från ID-handlingen för att anslutningsprocessen ska kunna fortsätta.
Du kan i vissa fall ha möjlighet att aktivera biometri för identifiering i ditt BankID, exempelvis identifiering via fingeravtryck och ansiktsigenkänning. Banken får aldrig tillgång till biometriska data, utan behandlar endast uppgifter om att sådan identifiering har använts.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att fullgöra avtalet med dig som kund.
Aktivering av biometri för identifiering sker mot lämnande av ditt samtycke.
Användningen av bankernas register är nödvändig för Bankens berättigade intressen av att förhindra oegentligt utnyttjande av tjänsten BankID och på så sätt upprätthålla säkerheten och tillförlitligheten i tjänsten. Registret hanteras av bankerna med stöd av särskilt tillstånd av Integritetsskyddsmyndigheten. Bankerna är gemensamt personuppgiftsansvariga för hanteringen av registret och har samordnade rutiner för att så sker på korrekt sätt enligt gällande dataskyddslagstiftning.
Behandling av personuppgifter i syfte att skydda dig mot olovlig identitetsanvändning eller ID-stöld är nödvändig för Bankens berättigade intresse av att undvika och förhindra att du blir utsatt för ID-stöld eller att tjänsten BankID annars missbrukas samt för att tillvarata rättsliga anspråk eller fullgöra Bankens rättsliga skyldigheter.
Delning av uppgifter: Vid kommunikation med Banken samt vid inloggning och signering i mobil- och internetbank kan din identitet komma att bekräftas via BankID. Dina personuppgifter delas då med Finansiell ID-Teknik BID AB, för att kunna säkerställa din identitet. Av identifieringen följer även indirekt att du identifierar dig hos Banken.
Vid användning av BankID delas personuppgifter även till tillhandahållaren av den e-tjänst som du använder BankID hos, dvs. den part som du legitimerar dig mot eller signerar dokument med.
Banken, andra företag som ger ut BankID och deras underleverantörer, får ge varandra uppgifter (till exempel uppgifter om dig och om gjorda identifieringar) som är nödvändiga för att de ska kunna bevaka sin rätt exempelvis för att kunna handlägga reklamationer. Uppgifter om spärrade/aktiva BankID lämnar Banken till ett register som är tillgänglig för att andra BankID utfärdare ska kunna ta reda på om ett BankID är aktivt eller spärrat. Registret hanteras av bankerna med stöd av särskilt tillstånd av Integritetsskyddsmyndigheten.
Lagringstid: Banken behandlar dina personuppgifter så länge du är kund hos oss och därefter i 10 år efter att samtliga produkter och tjänster har avslutats.
För att spara pengar i värdepapper
Om du väljer att placera sparkapital hos oss behandlar vi uppgifter om kontonummer och typ av tjänst, exempelvis Investeringssparkonto (”ISK”), Individuellt pensionssparande (”IPS”), näthandelsdepå och fondkonto.
Vi behandlar uppgifter om dina insättningar och uttag, uppgifter om köp och försäljning av värdepapper och fonder samt uppgifter om aktieutdelningar och ränteutbetalningar. Banken beräknar avgifter, provisioner, din avkastning, saldon och liknande.
För IPS behandlar vi uppgifter om angiven utbetalningsålder, utbetalningstid samt om det finns en förmånstagarförordnande. När du vill få din IPS utbetald behandlar vi uppgift om det bankkontonummer du vill ha utbetalningarna till. Vi beräknar och drar av preliminär inkomstskatt och betalar in till Skatteverket.
Vid försäljning av aktier och fonder på fondkonto eller depå registreras uppgifter om huruvida vinst eller förlust uppkommit. Banken beräknar schablonintäkt på ISK och fondkonto, vilket Banken rapporterar till Skatteverket.
Banken behandlar dina personuppgifter vid utskick av notor, kontoutdrag och årssammandrag.
Laglig grund: Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra avtal om värdepapperstjänster inklusive hanteringen av transaktioner föranledda av dessa tjänster.
Behandlingen av dina uppgifter för att redovisa skatt till Skatteverket är nödvändig för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser i enlighet med skatteförfarandelag (2011:1244).
Delning av uppgifter: Våra samarbetspartners som tillhandahåller vår IT-plattform och plattform för värdepapperstjänster behandlar dina personuppgifter i olika processer för att möjliggöra genomförande av transaktioner och utföra aktiviteter efter genomförda transaktioner. Banken skickar kontrolluppgift på kapitalinkomster och kapitalförluster till Skatteverket.
Lagringstid: Banken behandlar dina personuppgifter så länge du är kund och därefter maximalt i 10 år efter att samtliga produkter och tjänster har avslutats.
För att tillhandahålla försäkringsprodukter
Vi behandlar uppgifter om dig som kund hos Banken i syfte att bedriva försäkringsdistribution, det vill säga förmedla försäkringar från försäkringsbolag som vi samarbetar med. Det är alltid försäkringsbolaget som är försäkringsgivaren.
Vi behandlar uppgifter för att nyteckna försäkringar samt för att löpande administrera försäkringar. Banken erbjuder flera pensions- och försäkringstjänster i samarbete med andra företag bland annat Folksam, Skandia och SPP. Vem som är försäkringsgivare framgår av ditt försäkringsbesked.
Laglig grund: I det fall du är försäkringstagare är behandlingen av dina personuppgifter nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra avtal med dig samt för att kunna vidta åtgärder som du begärt innan ett sådant avtal ingås.
I de fall din arbetsgivare tecknar försäkringen behandlar vi dina personuppgifter för att det är nödvändigt för att fullgöra avtalet och den rättsliga förpliktelse som följer av försäkringsavtalslagen (2005:104).
Delning av uppgifter: I samband med försäkringsförmedling delar vi de personuppgifter med försäkringsgivaren som du har lämnat till oss i samband med förmedlingen och som är nödvändiga för att försäkringsgivaren ska hantera din försäkringsansökan. Försäkringsgivaren är personuppgiftsansvarig för sin egen behandling av dina personuppgifter.
Lagringstid: Dina personuppgifter behandlas under tiden du har ett aktivt försäkringsavtal och därefter i 10 år med hänsyn till gällande regler om preskription.
För att tillhandahålla finansiell rådgivning
Banken erbjuder bolånerådgivning, investeringsrådgivning (inklusive rådgivning om pensionssparande) och försäkringsrådgivning.
Vid rådgivning inhämtas uppgifter om dig, ditt hushåll och hushållets ekonomi för att kunna ge råd om vilka produkter som bäst passar dina behov. Vid investerings- och försäkringsrådgivning inhämtar vi även information om eventuella hållbarhetspreferenser och erfarenhet av värdepappershandel. Efter rådgivningsmötet dokumenterar vi våra råd om vilka produkter vi rekommenderar baserat på de uppgifter vi fått ifrån dig.
Vi registrerar även uppgifter om vilket kontor du besökt och uppgifter om vilken eventuell kontaktperson du träffat. Detta gör vi för att sköta vår relation med dig på ett effektivt och professionellt sätt. Efter ett kundmöte kan en kundundersökning komma att skickas ut till dig.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att fullgöra avtalet med dig som kund samt för att uppfylla Bankens rättsliga förpliktelser enligt bland annat lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter samt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
Banken skickar ut kundundersökningar baserat på den lagliga grunden intresseavvägning.
Delning av uppgifter: I samband med försäkringsförmedling delar vi de personuppgifter med försäkringsgivaren som du har lämnat till oss i samband med förmedlingen och som är nödvändiga för att försäkringsgivaren ska kunna hantera din försäkringsansökan. Försäkringsgivaren är personuppgiftsansvarig för sin egen behandling av dina personuppgifter.
Lagringstid: Banken behandlar dina personuppgifter kopplat till investeringsrådgivning och bolånerådgivning så länge du är kund hos oss och därefter i 10 år efter att samtliga produkter och tjänster har avslutats. Banken behandlar dina personuppgifter kopplat till försäkringsrådgivning så länge du har ett aktivt försäkringsavtal och därefter i tio år med hänsyn till gällande regler om preskription.
För att tillhandahålla kundservice och annan kundkontakt
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ärenden som inkommer till kundservice via någon av våra kontaktvägar såsom till exempel telefoni och meddelande via vår internetbank/mobilbank. Inkomna ärenden kan vara till exempel synpunkter och frågor om oss och vår verksamhet eller support kopplad till de produkter och tjänster du har hos oss. Vi spelar in alla telefonsamtal mellan dig och kundservice, för olika ändamål. När du kontaktar oss via telefon, via meddelande i vår internetbank/mobilbank eller vid besök på våra kontor säkerställer vi din identitet genom att du identifierar dig med BankID eller fysisk legitimation.
Banken kameraövervakar samtliga fysiska kontor. Våra kameror filmar de som befinner sig i våra lokaler vilket innebär att du kan komma att filmas när du besöker oss. Syftet med kameraövervakningen är att förebygga, förhindra eller utreda brott. När du befinner dig i utrymmen i våra lokaler som är kamerabevakade behandlar vi de bilder av dig som kamerorna fångar.
Vi behandlar dina uppgifter för att skicka information om dina konton, krediter och innehav i Banken, exempelvis skickas årsbesked ut till samtliga kunder.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera dina ärenden samt för att Banken ska kunna uppfylla sina rättliga förpliktelser enligt bland annat Finansinspektionens allmänna råd om inlåningskonton och tillhörande banktjänster (FFFS 2001:8).
Behandling av samtalsinspelningar i syfte att utbilda våra medarbetare samt för att säkerställa kvalitén på vår kundtjänst är nödvändig för att uppfylla Bankens berättigade intresse av sådan utbildning och kvalitetsutveckling. Behandling av samtalsinspelningar sker även i syfte att uppfylla en rättslig skyldighet på dokumentationskrav vid handel med värdepapper.
Banken utför kameraövervakning med stöd av den lagliga grunden intresseavvägning. Det innebär att Banken bedömer att intresset av att skydda dig och andra som vistas i våra lokaler väger tyngre än eventuella intrång i den personliga integriteten.
Delning av uppgifter: Våra samarbetspartners som tillhandahåller vår IT-plattform och telefoni behandlar dina personuppgifter i olika processer för att kunna hantera kundförhållandet.
Vi lämnar ut bildmaterial från kameraövervakning till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott.
Lagringstid: Banken behandlar dina uppgifter kopplat till ett ärende så länge du är kund hos oss och därefter maximalt i 10 år efter att samtliga produkter och tjänster har avslutats.
Inspelade samtal bevaras i 5 år från tidpunkten samtalet genomfördes.
Inspelat material från kameraövervakning sparas maximalt i 60 dagar från inspelningstillfället.
För att marknadsföra våra produkter och tjänster
Vi behandlar personuppgifter om dig som kund för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster, men också för att bjuda in dig till kundevent samt fråga dig vad du tycker om oss, våra produkter och tjänster.
Vi vill att du som kund ska få så bra och relevanta erbjudanden som möjligt från oss. Därför behandlar vi dina uppgifter i syfte att kommunicera relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra egna och utvalda samarbetspartners tjänster i olika kanaler, till exempel via brev, e-post och andra digitala kanaler.
Vår utgångspunkt är att du som kund vill ha erbjudanden från Banken, men om du inte vill ta del av några erbjudanden kan du avsäga dig dessa genom att kontakta Bankens dataskyddsombud (se kontaktuppgifter längst ner på sidan). Det innebär att du inte kommer att få någon direktmarknadsföring från Banken. Du kan när som helst ändra ditt val.
Dina personuppgifter behandlas även för att skicka inbjudningar till dig om fysiska eller digitala event som vi anordnar, för att hantera din anmälan och närvaro samt för att följa upp eventet.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att marknadsföra tjänster och produkter som vi tror att du är intresserad av.
Delning av uppgifter: Banken delar ditt namn och kontaktuppgifter med vår underleverantör vid postala utskick.
Lagringstid: Vi behandlar dina personuppgifter i upp till 12 månader för detta syfte. Uppgifterna hos våra samarbetspartners raderas när aktiviteten är genomförd.
Kontaktuppgifter
Du kan givetvis alltid kontakta oss på Banken om du har frågor vid om vår behandling av personuppgifter eller vill utöva någon av dina rättigheter.
Vårt Kundcenter når via telefon (0411-82 20 00) eller genom att skicka ett meddelande i mobil- eller internetbanken alternativt via info@sparbankensyd.se
Vid frågor som rör behandling av personuppgifter, vänligen kontakta Bankens dataskyddsombud,
E-post: dataskydd@sparbankensyd.se
Postadress: Dataskyddsombud, Sparbanken Syd, Box 252, 271 25 Ystad
Du kan också vända sig till tillsynsmyndigheten för dataskyddsfrågor, Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, för att ställa frågor eller lämna klagomål på Bankens personuppgiftsbehandling. Om du bor eller arbetar i ett annat land än Sverige kan du även vända dig till tillsynsmyndigheten i det landet.
KUNDCENTER
Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte.