Allmän information för dig som arbetssökande  

Vi på Sparbanken Syd (”Banken”, ”vi” eller ”oss”) behandlar dina personuppgifter som en del av vår verksamhet. Denna information vänder sig till dig som söker anställning eller lämnar in en intresseanmälan om att arbeta hos oss. 

Du hittar kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud och till Integritetsskyddsmyndigheten längst ner på sidan. 


För att hantera ansökningar och intresseanmälningar   
Banken behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din ansökan om anställning hos oss. Personuppgifterna inhämtas direkt från dig och/eller från ett rekryteringsbolag. Vi kommer inte att använda informationen som tillhandahållits för något annat ändamål än att utvärdera dig som kandidat. Vi behandlar uppgifter för att identifiera dig, kontaktuppgifter samt CV och andra ansökningshandlingar i samband med rekryteringsprocessen.

Banken är personuppgiftsansvarig för den personliga information du lämnar i din ansökan. Banken använder underleverantören Grade Varbi AB för att hantera ansökningar och intresseanmälningar. När du skapar ett konto i Grande Varbis rekryteringssystem är det Grande Varbi som är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter i ditt Varbi-konto.

För många av våra befattningar finns krav på bakgrundskontroller såsom till exempel uppvisande av utdrag ur belastningsregister och en kreditupplysning. Om du går vidare i en rekryteringsprocess där detta blir aktuellt kommer du bli informerad om vilka kontroller som utförs och hur de går till.

Laglig grund: Bankens berättigade intresse av att rekrytera nya medarbetare samt fullgörande av rättslig förpliktelse enligt diskrimineringslag (2008:567).

Delning av uppgifter: Vi kan dela din ansökan med våra anställda som är inblandade i rekryteringsprocessen och tredje part som hjälper oss i rekryteringsprocessen, exempelvis rekryteringsföretag och leverantörer av tester.

Lagringstid: Vi behåller din ansökan och all annan information du har lämnat till oss tills rekryteringsprocessen har slutförts och under 24 månader därefter med hänvisning till diskrimineringslag (2008:567) och den rätt du som arbetssökande har att överklaga beslutet. Bakgrundskontroller och eventuella testresultat raderas efter avslutad rekryteringsprocess


När du besöker våra kontor
Vi kameraövervakar våra fysiska kontor. Våra kameror filmar de som besöker våra lokaler, vilket innebär att du kan komma att filmas om du besöker oss i samband med en anställningsintervju. Syftet med kameraövervakningen är att förebygga, förhindra eller utreda brott och vi kommer inte att hantera materialet från kameraövervakningen för något annat ändamål. 

När du befinner dig i utrymmen i våra lokaler som är kamerabevakade behandlar vi de bilder av dig som kamerorna fångar. 

Laglig grund: Banken utför kameraövervakning med stöd av den lagliga grunden intresseavvägning. Det innebär att Banken bedömer att intresset av att skydda dig och andra som vistas i våra lokaler väger tyngre än eventuella intrång i den personliga integriteten. 

Delning av uppgifter: Vi tar del av bildmaterial först om det har inträffat en incident och lämnar ut bildmaterial till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott. Uppgifterna kommer inte lämnas ut till någon annan än de som enligt gällande regelverk har rätt att ta del av uppgifterna.

Lagringstid: Inspelat material sparas maximalt i 60 dagar från inspelningstillfället.


Tillbaka till vår sida med allmän information om vår personuppgiftsbehandling.  

Kontaktuppgifter

Du kan givetvis alltid kontakta oss på Banken om du har frågor vid om vår behandling av personuppgifter eller vill utöva någon av dina rättigheter.

Vårt Kundcenter når via telefon (0411-82 20 00) eller genom att skicka ett meddelande i mobil- eller internetbanken alternativt via info@sparbankensyd.se 

Vid frågor som rör behandling av personuppgifter, vänligen kontakta Bankens dataskyddsombud,
E-post: dataskydd@sparbankensyd.se
Postadress: Dataskyddsombud, Sparbanken Syd, Box 252, 271 25 Ystad

Du kan också vända sig till tillsynsmyndigheten för dataskyddsfrågor, Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, för att ställa frågor eller lämna klagomål på Bankens personuppgiftsbehandling. Om du bor eller arbetar i ett annat land än Sverige kan du även vända dig till tillsynsmyndigheten i det landet.

KUNDCENTER

Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte. 

0411-82 20 00

Bli kund idag