Chris standing up holding his daughter Elva

Stoppa bedragarna

Allt fler människor utsätts för bedrägerier som har utvecklats till att bli ett växande samhällsproblem.

Motverka bedrägerier

Har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök?
  • Spärra BankID - Ring Kundcenter 0411-82 20 00 eller spärra i internetbanken.
  • Spärra kort - Ring Kundcenter 0411-82 20 00.
  • Anmäl bedrägeriet till Polisen och banken - Ring Polisen på 114 14 eller
    anmäl brottet på polisen.se

Bedrägeriförsöken mot privatpersoner i allmänhet och äldre i synnerhet har ökat de senaste åren och metoderna ändras hela tiden. Ju mer du känner till om hur det kan gå till desto lättare är det att undvika att bli lurad. De senaste åren har det blivit vanligare att bedragare utger sig ringa från din bank, polisen, ett företag, en myndighet eller påstår sig vara din närstående.

För att ge dig mer information och på så sätt mer kunskap om hur du bör agera i en otrygg situation, har vi tagit fram några enkla tips och råd. Detta för att minska risken att bli utsatt för ett bedrägeri. Förhoppningsvis kan det leda till att du känner dig säkrare om ett bedrägeriförsök skulle göras mot dig.

Några vanliga bedrägeriförsök:

Telefonbedrägerier

En vanlig form av bedrägeri är att uppringaren utger sig för att ringa från din bank, polisen, ett företag, en myndighet eller påstår sig vara din närstående. Bedragaren kan försöka stressa upp dig, till exempel genom att påstå att du är utsatt för en situation som måste åtgärdas omedelbart. Bedragare kan manipulera telefonnummer så att det ser ut som att det exempelvis är din bank som ringer. Därefter kan de erbjuda hjälp att lösa det påhittade problemet. Bedragaren kan till exempel be dig använda din BankID eller skriva under en Swishbetalning. Lita inte på uppringaren bara för att den har personliga uppgifter om dig. Lägg på och ring din bank eller en närstående som du litar på vid minsta osäkerhet.

Tänk på: Banken ringer ALDRIG upp och ber dig att legitimera dig med BankID.

Sms-bedrägerier

Att skicka sms för att komma över information som används för att begå brott har blivit allt vanligare. Bedragare kan manipulera telefonnummer så att det ser ut som att det är till exempel din bank, polisen, en myndighet eller en närstående som är avsändare. I meddelandet kan du till exempel uppmanas att hämta ut en vinst, få tillgång till ett erbjudande eller betala en fraktavgift för ett paket. Det som ser ut att vara ett sms för att hämta ut ett paket är ett sätt att få tillgång till dina privata uppgifter eller få dig att betala för någonting du inte har köpt.

Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning. Prata med någon du litar på om du är osäker. Kontakta först din bank och sedan polisen om du misstänker brott.

Oväntat hembesök

Bedrägeriförsök sker inte bara över telefon. Metoder som bygger på oväntade hembesök har blivit allt vanligare. Bedragare kan uppsöka en bostad, ringa på och utge sig vara från exempelvis polisen, en fastighetsförvaltare eller liknande. De kan till exempel påstå sig behöva tillträde till din bostad för att utföra ett arbete, leverera ett paket eller ställa några frågor. Genom att vara övertygande och insisterande hoppas de att du öppnar dörren och släpper in bedragaren. Var på din vakt vid oväntade hembesök och släpp aldrig in okända personer i ditt hem. Lämna aldrig ut personlig information till någon som knackar på din dörr. Anmäl alltid ett brott till polisen. En anmälan är ett sätt för polisen att bli varse bedrägeriförsök och brottslighet.  

Har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök?
  • Spärra BankID - Ring Kundcenter 0411-82 20 00 eller spärra i internetbanken.
  • Spärra kort - Ring Kundcenter 0411-82 20 00.
  • Anmäl bedrägeriet till Polisen och banken - Ring Polisen på 114 14 eller
    anmäl brottet på polisen.se

Fler viktiga tips för att undvika bedrägerier:

  • Ge aldrig bort koder. Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig. Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  • Avsluta samtalet och ring upp oss. Skriv in numret manuellt istället för att använda telefonens återuppringningsfunktion. Vårt telefonnummer är 0411-822000 och vi har öppet måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl 09.00-18.00, fredag kl. 09.00-17.30.
  • Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök – på så sätt får Polisen mer information att arbeta med. Ring Polisen på 114 14 eller anmäl brottet på www.polisen.se


Bra länkar

Minska risken för id-kapning

Skatteverket 
Med Skatteverkets tjänst Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress (folkbokföringsadress). Det kan minska risken för att någon använder dina personuppgifter bedrägerier och id-kapning. Spärra obehörig adressändring

Adressändring
Med Adressändrings kostnadsfria tjänst Adresslåset kan du blockera för den som vill få din post att skickas någon annanstans.
Stoppa adressändringar