Mobilbanken

Ha alltid banken med dig

Med Mobilbanken har du alltid banken på fickan och kan enkelt sköta dina bankärenden när och var du vill.

Mobilbanken

Med Mobilbanken har du alltid banken med dig och kan enkelt sköta dina bankärenden när och var du vill. Mobilbanken fungerar i mobiler och surfplattor med iOS, Android och Windows Phone.

Med Mobilbanken kan du som är privatkund och över 18 år enkelt göra dina bankärenden via mobilen.

Exempel på vad du kan göra i Mobilbanken:
  • Få en tydlig överblick över din ekonomi, tillgängligt belopp och händelser.
  • Få koll på dina utgifter via Ekonomikollen.
  • Snabba och enkla överföringar mellan egna konton.
  • Göra överföringar till andra bankkonton, även till konton i andra banker.
  • Skapa och visa automatiska överföringar.
  • Göra betalningar till bank- och plusgiromottagare.
  • Visa ditt sparande i fonder och värdepapper.
  • Skicka och ta emot säkra meddelanden från banken, t.ex. om du behöver beställa ett nytt kort.*
  • Widgets som du kan anpassa så att de passar dig och dina behov.*

*Mobilbanken för Windows Phone har inte meddelandefunktion och widgets.

Kom igång med Mobilbanken

Mobilbanken fungerar i mobiler och surfplattor med iOS, Androids och Windows operativsystem.

  1. Logga in i Internetbanken på din dator eller mobila enhet och anslut dig under Avtal.

  2. Ladda ner Mobilbanken genom att söka på ”Sparbanken Syd” i AppStore, Google Play eller Windows Store. Om du redan har ett Mobilt BankID hoppar du över steg 3 och 4.

  3. Ladda ner BankID säkerhetsapp från AppStore, Google Play eller Windows Store.

  4. Logga in i Internetbanken på din dator. Klicka på BankID>Hämta BankID och följ instruktionerna för att hämta ett Mobilt BankID till din mobil/surfplatta.

  5. Starta Mobilbanken och logga in med ditt Mobila BankID.
Mobilbanken Ung

Med Mobilbanken Ung utför du dina bankärenden när det passar dig, dygnet runt. Mobilbanken Ung ingår i Ung i Syd-erbjudandet som innehåller de vanligaste tjänsterna för att hantera dina bankärenden.

Är du under 18 år och vill ansluta dig till denna tjänst ta med dig dina föräldrar till något av våra kontor så hjälper vi dig. Om inte båda föräldrarna kan följa med till banken, går det bra att använda en skriftlig fullmakt. Fullmakten kan du skriva ut här eller hämta på våra kontor.

Är du över 18 år kan du skicka ett meddelande i Internetbanken eller besöka något av våra kontor.

Exempel på vad du kan göra i Mobilbanken Ung:
  • Få en tydlig överblick över din ekonomi, tillgängligt belopp och händelser.
  • Få koll på dina utgifter via Ekonomikollen.
  • Snabba och enkla överföringar mellan egna konton.
  • Visa automatiska överföringar.
  • Visa ditt sparande i fonder och värdepapper.
  • Skicka och ta emot säkra meddelanden från banken, t.ex. om du behöver beställa ett nytt kort.*
  • Widgets som du kan anpassa så att de passar dig och dina behov.*

*Mobilbanken för Windows Phone har inte meddelandefunktion och widgets.

Tiden du surfar kan kosta

Tiden du surfar kan kosta men det kostar inget extra att ansluta sig till Mobilbanken, men tänk på att du (beroende på abonnemang) betalar operatören för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd. Vid användning av Mobilbanken från utlandet har de flesta mobiloperatörer en högre kostnad för överförd datamängd. Du kan även surfa via ett trådlöst nätverk, både hemma och när du är på resande fot.

Frågor och svar

Jag får meddelandet ”Tekniskt fel” när jag försöker logga in. Vad ska jag göra?
Ta bort appen och installera den på nytt.

Varför ser jag inte mina konton i Mobilbanken?
För att ett konto ska vara synligt i Mobilbanken måste du lägga till kontot på din startsida i Internetbanken. Klicka på Inställningar i vänstermenyn för att ändra vilka konton som visas på din startsida samt i Mobilbanken.

Kan jag betala E-fakturor i Mobilbanken?
För tillfället kan du inte hantera dina E-fakturor i Mobilbanken utan behöver godkänna dem i Internetbanken.

Hur spärrar jag Mobilbanken?
Du spärrar ditt Mobila BankID genom att logga in i Internetbanken och spärra ditt BankID under menyvalet Avtal.

Kan jag använda Mobilbanken som företrädare för ett företag?
Nej, för närvarande kan du inte logga in i Mobilbanken som företrädare för ett företag.

Till vilka konton kan jag göra betalningar och överföringar?
Du kan göra överföringar till valfritt bankkonto, även konton i andra banker. Du kan göra betalningar till bank- och plusgiromottagare. För att lägga till fler mottagare i mottagarlistan behöver du logga in i Internetbanken och lägga till mottagarna där.

I vilka mobiler fungerar Mobilbanken?
Mobilbanken fungerar i mobiler med iOS, Android och Windows Phone.

Kan jag använda Mobilbanken på min surfplatta?
Mobilbanken fungerar på surfplattor med Apples och Androids operativsystem. Du kan även logga in i Internetbanken via surfplattans webbläsare med hjälp av Mobilt BankID. Så fungerar Mobilt BankID

Kan jag använda Mobilbanken i flera mobiler?
Ja, det går bra.

Teknik

Här hittar du tekniska krav för vår Mobilbank.