Tekniska krav

För att kunna utföra dina bankärenden i vår mobil- och internetbank på ett effektivt och säkert sätt behöver du ha rätt tekniska förutsättningar. Detta innebär att säkerställa att du använder dig av de versioner av webbläsare och operativsystem som vår mobil- och internetbank stödjer.

Internetbanken
För att kunna använda vår nya internetbank krävs att du har:
Windows 10 eller högre
Mac OS 10.14 eller högre

Mobilbanken
För att kunna använda vår nya mobilbank krävs det att du har:
Apple iOS 12 eller högre (du hittar informationen via Inställningar/Allmänt/Om)
Android-version 10 eller högre (du hittar informationen via Inställningar/Om telefonen/Programvaruinformation)

Systemkrav för ditt BankID hittar du här

 

Klicka på respektive webbläsare för att uppdatera till senaste versionen.

För att du ska kunna beställa BankID, se specifikationer på e-faktura och visa dina bankgiroinsättningar behöver du tillåter popupfönster i din webbläsare.

Se guide för att tillåta popup-fönster

Sparbanken Syd erbjuder en användarvänlig och säker internetbank och arbetar löpande med åtgärder för att ytterligare höja säkerheten. Informationen mellan banken och din dator skickas aldrig i klartext eftersom internetbanken använder funktioner för kryptering. Krypteringen medför att kommunikationen är avlyssningssäker och att du är säker på att du kommunicerar med Sparbanken Syd. Lösenorden kommuniceras och lagras alltid krypterat.

Fler tips om säkerhet på internet

Läs mer på Bankföreningens sida om banksäkerhet.
Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps sida.

BankID säkerhetsprogram

  • För BankID på fil behöver du installera BankID-programmet på din dator. Om BankID-programmet inte är installerat på din dator kommer du att bli ombedd att ladda ner programmet.
  • Om BankID-programmet inte öppnas när du klickar på "Logga in" i internetbanken, trots att du har installerat programmet, ber vi dig uppdatera BankID-programmet till senaste versionen. 
  • För att installera BankID-programmet, testa om du har den senaste versionen eller uppdatera ditt program, klicka här.
  • Om du har problem att logga in i internetbanken kan du behöva rensa historiken från tidigare besökta sidor.
  • Se fler kontaktvägar här