Tekniska krav
För att kunna utföra dina bankärenden i vår mobil- och internetbank på ett effektivt och säkert sätt behöver du ha rätt tekniska förutsättningar.
Använder du Mobilt BankID finns ditt BankID i din mobil eller surfplatta i BankID-appen. Väljer du BankID på fil behöver du ha BankID-programmet installerat på din dator.
Systemkrav för ditt BankID hittar du här
Det är även viktigt att du har en uppdaterad webbläsare på din dator, mobil eller surfplatta. Vi rekommenderar att du använder den senaste versionen av någon av nedan angivna webbläsare, och att du slår på inställningen för automatisk uppdatering i din webbläsare. Nya versioner av webbläsare är generellt säkrast. Då minskar du risken att drabbas av intrång eller andra typer av säkerhetshot.
Sparbanken Syd erbjuder en användarvänlig och säker internetbank och arbetar löpande med åtgärder för att ytterligare höja säkerheten. Informationen mellan banken och din dator skickas aldrig i klartext eftersom internetbanken använder funktioner för kryptering. Krypteringen medför att kommunikationen är avlyssningssäker och att du är säker på att du kommunicerar med Sparbanken Syd. Lösenorden kommuniceras och lagras alltid krypterat.
Fler tips om säkerhet på internet
Läs mer på Bankföreningens sida om banksäkerhet.
Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps sida.
För att använda internetbanken och beställa BankID behöver du i vissa fall tillåta popup-fönster. Klicka på respektive webbläsare för att få information om hur du gör inställningen.
Tillåta popup-fönster
Edge
Google Chrome
Mozilla Firefox
Safari
BankID säkerhetsprogram
- För BankID på fil behöver du installera BankID-programmet på din dator. Om BankID-programmet inte är installerat på din dator kommer du att bli ombedd att ladda ner programmet.
- Om BankID-programmet inte öppnas när du klickar på "Logga in" i internetbanken, trots att du har installerat programmet, ber vi dig uppdatera BankID-programmet till senaste versionen.
- För att installera BankID-programmet, testa om du har den senaste versionen eller uppdatera ditt program, klicka här.
- Om du har problem att logga in i internetbanken kan du behöva rensa historiken från tidigare besökta sidor.
- Se fler kontaktvägar här