Tekniska krav

Här hittar du tekniska krav för vår internetbank och vilka webbläsare och operativsystem som krävs. Att du har rätt tekniska förutsättning är nödvändigt för att allt ska fungera optimalt.

Fakta

Väljer du att logga in i internetbanken med BankID på fil behöver du ha BankID-programmet installerat på din dator. Loggar du in med Mobilt BankID finns ditt BankID i din mobil eller surfplatta men du kan behöva se över din mobils/surfplattas tekniska kapacitet.

Operativsystem och webbläsare

Du behöver ha någon av de operativsystem och webbläsare som stöds av internetbanken. Läs mer om vilka de är i nästa flik. Behöver du uppgradera din webbläsare kan du följa länkarna här nedan. 

Uppgradera din webbläsare
Operativsystem och webbläsare

För att internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID-programmet installerat på din dator eller BankID-appen på din mobiltelefon/surfplatta.

Tekniska krav för BankID hittar du här
 

Tekniska krav för internetbanken och mobilbanken

Operativsystem 

  • Windows 7 och senare
  • Mac OS X 10.10 och senare

Mobil

  • iOS 10.2 och senare
  • Android 5.0 och senare

Surfplatta

  • Endast internetbanken, se webbläsare nedan

Webbläsare

  • Internet Exporer 11
  • Edge, de senaste två versionerna
  • Firefox, de senaste två versionerna
  • Chrome, de senaste två versionerna
  • Safari 10

Vissa användare kan uppleva problem med inloggning med webbläsaren Safari. Om du upplever problem så rekommenderar vi dig att använda annan webbläsare som t.ex. Google Chrome.

På vissa Samsung-enheter kan det upplevas problem med att använda internetbanken och mobilbanken när enheten är i energisparläge. Om du upplever problem så rekommenderar vi dig att slå av energisparläge innan inloggning.

Säkerhet

Sparbanken Syd erbjuder en användarvänlig och säker internetbank och arbetar löpande med åtgärder för att ytterligare höja säkerheten. Informationen mellan banken och din dator skickas aldrig i klartext eftersom internetbanken använder funktioner för kryptering. Krypteringen medför att kommunikationen är avlyssningssäker och att du är säker på att du kommunicerar med Sparbanken Syd. Lösenorden kommuniceras och lagras alltid krypterat.

Fler tips om säkerhet på internet

Läs mer på Bankföreningens sida om banksäkerhet
Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps sida DinSäkerhet.se

Support

Här har vi samlat information om du behöver hjälp med internetbanken och BankID på fil.

Tillåta popup-fönster

Edge
Google Chrome
Internet Explorer
Mozilla Firefox
Safari

BankID säkerhetsprogram
  • För BankID på fil behöver du installera BankID-programmet på din dator. Om BankID-programmet inte är installerat på din dator kommer du att bli ombedd att ladda ner programmet.

  • Om BankID-programmet inte öppnas när du klickar på "Logga in" i internetbanken, trots att du har installerat programmet, ber vi dig uppdatera BankID-programmet till senaste versionen. 

  • För att installera BankID-programmet, testa om du har den senaste versionen eller uppdatera ditt program, klicka här.

  • Lathundar för olika operativsystem

  • Om du har problem att logga in i internetbanken kan du behöva rensa historiken från tidigare besökta sidor.

  • Se fler kontaktvägar här