Mobilt BankID

Med Mobilt BankID har du alltid ett BankID på fickan.

Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Du har det alltid med dig och kan enkelt använda det där du vill.

Mobilt BankID

Mobilt BankID

Ett Mobilt BankID bär du alltid med dig vilket innebär att du kan logga in i internetbanken eller mobilbanken när som helst och var som helst. 

Fakta
  • Du kan använda ditt BankID för inloggning och signering i internetbanken och mobilbanken.
  • Mobilt BankID finns på mobiler och surfplattor med iOS och Android som operativsystem.
  • Du kan ha flera mobila BankID samtidigt, t.ex. ett i din mobil och ett i din surfplatta. Du kan dock bara ha ett Mobilt BankID per enhet.
  • Mobilt BankID är kostnadsfritt. Däremot kan du (beroende på abonnemang) behöva betala operatören för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd. Vid användning i utlandet har de flesta mobiloperatörer en högre kostnad för överförd datamängd.
Giltighetstid
  • Ditt BankID är giltigt i 3 år.
  • Du får en påminnelse innan det går ut och då är det bra om du direkt beställer ett nytt BankID i internetbanken.
  • Giltighetstiden ser du i BankID-appen.
Kom igång

Med Mobilt BankID har du alltid ditt BankID med dig i din mobil eller surfplatta. Du kan logga in i internetbanken från vilken dator, surfplatta eller mobil du vill. Även till mobilbanken loggar du in med Mobilt BankID.

Så beställer du ett Mobilt BankID 

När du för första gången beställer ett BankID hos Sparbanken Syd eller om du spärrat/glömt att förnya ditt BankID behöver du en startkod för att kunna beställa. Din startkod kan du få via ett sms eller i ett kodbrev.

  • Klicka på ikonen för internetbanken uppe till höger.
  • Klicka på Hämta BankID. Ska du beställa med en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
  • När du har en startkod klickar du på knappen Hämta BankID.
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj Hämta Mobilt BankID.
  • Sidan för beställning öppnas i ett nytt fönster. Följ därefter anvisningar på skärmen som vägleder dig genom beställningen.
Så förnyar du Mobilt BankID
  • Logga in i internetbanken och gå till sidan BankID administration.
  • Klicka på Hämta Mobilt BankID.
  • Av säkerhetsskäl kommer du bli ombedd att bekräfta att du vill göra en beställning genom att signera med samma BankID som du använde för att logga in i internetbanken.
  • Efter att du signerat med ditt BankID öppnas sidan för beställning i ett nytt fönster. Följ därefter anvisningarna på skärmen som vägleder dig genom beställningen.
Om du inte har vår internetbank 
  • Besök något av våra kontor för att ansluta dig till internetbanken.
  • På kontoret identifierar du dig med en godkänd legitimation och får en startkod.
Teknik

Mobilt BankID fungerar i mobiler och surfplattor med operativsystem iOS och Android.

Du kan läsa mer om systemkrav på BankID supports hemsida.

Frågor och svar om Mobilt BankID finns på BankID:s hemsida.  

För att internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID-appen installerat på din mobil/surfplatta. Du behöver också ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare. Till tekniska krav.

Logga in med QR-kod

För ökad trygghet har vi den 19 mars 2019 infört inloggning i internetbanken med QR-kod. Med hjälp av QR-koden vet vi att enheten med Mobilt BankID och den dator som du loggar in med befinner sig nära varandra. Det är inte längre möjligt att logga in utan QR-kod om du loggar in med Mobilt BankID på en annan enhet. För att använda QR-kod krävs det att kameran på din mobila enhet fungerar korrekt. Om du loggar in i internetbanken med samma mobila enhet som du har Mobilt BankID på kommer ingen QR-kod att visas. 

Så här loggar du in med Mobilt BankID med QR-kod

För att logga in med Mobilt BankID med QR-kod måste du ha en uppdaterat version av Mobilt BankID-appen med en QR-ikon. Om du inte har den senaste versionen måste du uppdatera den.

  1. Klicka på knappen Logga in med Mobilt BankID.
  2. I BankID-appen klicka på QR-ikonen.
  3. Skanna QR-koden som visas i internetbanken. Information om hur du gör visas i Internetbanken.
  4. Skriv in din kod i BankID-appen och tryck på knappen Legitimera.
Frågor & Svar

Varför inför Sparbanken Syd inloggning med QR-kod?
Mobilt BankID med QR-kod är ett steg för att ytterligare förstärka säker användning av BankID. Med avläsning av QR-kod i BankID-appen bekräftar användaren den fysiska närheten mellan exempelvis sin dator och mobiltelefon. I praktiken innebär det att användaren förstärker säkerheten vid legitimering och utgivning i en tjänst som presenteras på en annan enhet än den där Mobilt BankID finns.

Vad är en QR-kod?
Det är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att den dator där du använder internetbanken finns nära mobilen med BankID-appen. En QR-kod ser ut så här:

När behöver jag använda QR-kod?
QR-kod är till för att höja säkerheten när man använder skilda enheter (mobil/dator/surfplatta) för att logga in i internetbanken. QR-kod används även när du beställer mobilt BankID i internetbanken.

Behövs QR-kod om jag har BankID på samma enhet som jag loggar in med?
Om du loggar in i internetbanken med samma mobila enhet som du har Mobilt BankID på kommer ingen QR-kod att visas, då vi vet att du befinner dig på samma enhet. Du loggar då in utan att använda QR-kod.

Vart vänder jag mig om jag behöver hjälp eller har frågor om QR-kod och BankID?
Har du frågor kring QR-kod och BankID kontaktar du vår BankID-support.

Kameran på min mobil är trasig, vad ska jag göra?
Du behöver ha en fungerande kamera för att logga in med Mobilt BankID med QR-kod. Om du har laddat ner BankID-appen på en annan enhet med fungerade kamera,  använd den för att läsa av QR-koden. För att logga in i Mobilbanken behöver du ingen QR-kod. Om du har BankID på din dator kan du använda detta för att logga in i internetbanken.

Varför behöver jag inte ange mitt personnummer längre när jag ska logga in?
När du väljer det BankID du vill logga in med i BankID-appen så hämtas ditt personnummer med automatiskt.