Mobilt BankID

Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Du har det alltid med dig och kan enkelt använda det där du vill.

Mobilt BankID

Med ett Mobilt BankID kan du identifiera dig hos både företag och myndigheter, logga in i e-tjänster och skriva under avtal. Ett Mobilt BankID är en elektronisk legitimation som du alltid bär med dig vilket innebär att du kan logga in i internetbanken eller mobilbanken när som helst och var som helst. 

Fakta
  • Du kan använda ditt Mobila BankID för inloggning och signering i internetbanken och mobilbanken.
  • Mobilt BankID finns på mobiler och surfplattor med iOS och Android som operativsystem.
  • Du kan ha upp till tre Mobila BankID aktiva samtidigt, dock bara ett Mobilt BankID per enhet. Vi rekommenderar att du alltid försöker ha ett extra Mobilt BankID installerat som en back-up så du inte står utan om du skulle tappa bort din mobil. Ett tips är därför att exempelvis skaffa ett extra Mobilt BankID på din surfplatta.  
  • Se till att du har notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ut ett nytt BankID i ditt namn. Leta upp BankID appen i din telefons inställningar och aktivera notiser.
  • Mobilt BankID är kostnadsfritt. Däremot kan du (beroende på abonnemang) behöva betala operatören för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd. Vid användning i utlandet har de flesta mobiloperatörer en högre kostnad för överförd datamängd.
Giltighetstid
  • Ditt BankID är giltigt i 3 år.
  • Du får en påminnelse innan giltighetstiden går ut och då behöver du skaffa dig ett helt nytt BankID, vilket du gör i gamla internetbanken. Det finns alltså inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera Mobilt BankID. Du ”förnyar” inte ditt BankID genom att byta lösenord.
  • Giltighetstiden ser du i BankID-appen under Inställningar.
Kom igång

Med Mobilt BankID har du alltid ditt BankID med dig i din mobil eller surfplatta. Du loggar in i mobilbanken med ditt mobila BankID. Du kan även logga in i internetbanken från vilken dator, surfplatta eller mobil du vill.

Så beställer du ett Mobilt BankID

Om du inte har vår internetbank behöver du besöka ett av våra kontor för att ansluta dig till tjänsten. Därefter kan du beställa ett Mobilt BankID.

Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID.


Så här beställer du ett Mobilt BankID första gången från Sparbanken Syd

Första gången du aktiverar ett BankID från Sparbanken Syd behöver du en startkod och användarnummer för att kunna beställa ett Mobilt BankID. Startkoden kan du få via ett sms eller i ett kodkuvert.

Användarnumret framgår på ditt avtal du tecknat för internetbanken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt.

  • Ladda ner BankID-appen från App Store eller Google Play till din mobiltelefon eller surfplatta.
  • Logga in ”Aktivera BankID
  • Ska du beställa med hjälp av en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
  • När du har en startkod klickar du på knappen Aktivera BankID.
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj Aktivera Mobilt BankID.
  • Läs och godkänn villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden.
  • Aktivera och tillåt notiser.

Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.


Så här aktiverar du ett nytt Mobilt BankID när giltighetstiden håller på att gå ut
  • Logga in i gamla internetbanken
  • Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. Efter att du hämtat ett nytt BankID till samma telefon spärras ditt befintliga BankID automatiskt.
  • Gå till sidan Avtal/BankID administration.
  • Klicka på knappen Aktivera Mobilt BankID.
  • Klicka igen på knappen Aktivera Mobilt BankID. Du blir ombedd att godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden.
  • Aktivera och tillåt notiser.

Nu är ditt mobila BankID klar att använda.


Så här beställer du ett Mobilt BankID när giltighetstiden gått ut eller om du spärrat det

För att aktivera ett nytt BankID från Sparbanken Syd när giltighetstiden gått ut eller att du spärrat det behöver du en startkod och användarnummer. Startkoden kan du få via ett sms eller i ett kodkuvert.

Användarnumret framgår på ditt avtal du tecknat för internetbanken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt.

  • Logga in ”Aktivera BankID
  • Ska du beställa med hjälp av en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
  • När du har en startkod klickar du på knappen Aktivera BankID.
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj Aktivera Mobilt BankID.
  • Läs och godkänn villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden.
  • Aktivera och tillåt notiser.

Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.

Teknik

Mobilt BankID fungerar i mobiltelefoner och surfplattor med operativsystem iOS och Android.

Du kan läsa mer om systemkrav på BankID supports hemsida.
Frågor och svar om Mobilt BankID finns på BankID:s hemsida.  

För att internetbanken ska fungera behöver du ha BankID-appen installerat på din mobiltelefon/surfplatta. Du behöver också ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare. Till tekniska krav.

Så här loggar du in med Mobilt BankID med QR-kod

När du loggar in i internetbanken och har ditt mobila BankID på annan enhet måste du godkänna inloggningen med QR-kod. Du behöver en uppdaterad version av BankID-appen med en QR-ikon för att kunna göra det.

  1. Klicka på knappen Logga in med Mobilt BankID.
  2. En QR-kod visas på skärmen.
  3. Starta BankID-appen klicka på QR-ikonen.
  4. Skanna QR-koden.
  5. Ange din säkerhetskod i BankID-appen och tryck på knappen Identifiera.
Frågor & Svar

Vad är en QR-kod?
Det är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen.

När behöver jag använda QR-kod?
När du använder skilda enheter (mobiltelefon/dator/surfplatta) för att logga in i internetbanken. QR-kod används även när du förnyar ditt mobila BankID i gamla internetbanken.

Behövs QR-kod om jag har BankID på samma enhet som jag loggar in med?
Nej, det behövs inte.

Vart vänder jag mig om jag behöver hjälp eller har frågor om QR-kod och BankID?
Har du frågor kring QR-kod och BankID kontaktar du vår BankID-support.

Kameran på min mobil är trasig, vad ska jag göra?
Du behöver ha en fungerande kamera för att kunna logga in med Mobilt BankID med QR-kod när du använder skilda enheter. För att logga in i Mobilbanken behöver du ingen QR-kod. Om du har BankID på fil kan du använda det för att logga in i internetbanken.

Varför behöver jag inte ange mitt personnummer när jag loggar in med QR-kod?
När du skannar QR-koden med din BankID-app så hämtas ditt personnummer automatiskt.