BankID

För att logga in i vår Internetbank och för att kunna signera betalningar erbjuder vi två alternativ: Mobilt BankID och BankID på fil.   

Fakta

BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på internet. E-legitimationen är lika personlig som ett fysiskt körkort eller ID-kort. BankID förvaltas av ett bankgemensamt bolag, Finansiell ID Teknik AB www.bankid.com. En samlad bild över möjligheterna med BankID och förteckning över hos vilka företag och myndigheter du kan använda BankID hittar du på www.e-legitimation.se

Mobilt BankID

Mobilt BankID är ett BankID för mobiltelefoner och surfplattor som du använder för att legitimera dig på Internet. Ett Mobilt BankID bär du alltid med dig i mobilen vilket innebär att du kan logga in i Internetbanken eller Mobilbanken när som helst och var som helst. Du är alltså inte beroende av din dator med BankID säkerhetsprogram. 

BankID på fil

Använder du BankID på fil behöver du installera BankID säkerhetsprogram. Programmet är till för att stärka säkerheten genom att "låsa fast" ditt BankID i din dator. När du ska logga in i Internetbanken gör du det med ditt BankID och det lösenord du valde när du beställde ditt BankID.

Giltighetstid

Ditt BankID är giltigt i ett år. Du får en påminnelse i BankID säkerhetsapp/BankID säkerhetsprogram innan det går ut och då är det bra om du direkt beställer ett nytt BankID. Det gör du enkelt i Internetbanken under Avtal/BankID-administration. 

Får du påminnelse?

Får du en påminnelse om att beställa ett nytt BankID, trots att du just har beställt nytt BankID? Då försöker du troligen logga in med ett tidigare BankID. Kontrollera att det är ditt nya BankID som är valt i inloggningsrutan. I fältet BankID ska ditt nya BankID visas. Du kan enkelt se om ditt nya BankID är valt, eftersom namnet på ditt BankID innehåller beställningsdatum. 

Exempel: Ett BankID som är beställt den 23 februari 2010 kl 12:30 av Per Bankman kommer visas som ”(100223 12:30) Per Bankman”. Visas inte ditt senaste BankID klickar du i fältet ”BankID” och väljer ditt nya BankID.

Frågor och svar om BankID

Vad är BankID?
Bankernas ID-tjänst är gemensam för flera banker och ger dig möjlighet till elektronisk identifiering och signering på internet. Ditt BankID innehåller information om dig som innehavare (fullständigt namn och personnummer) och sparas i BankID säkerhetsprogram som du laddar ner i din dator.

Varför behöver jag BankID?
Du använder BankID för att logga in och signera dina betalningar i Sparbanken Syds Internetbank. Ditt BankID måste finnas sparat i BankID säkerhetsprogram på den dator du använder för att logga in i Internetbanken. 

Var kan jag använda BankID?
Du kan använda det till att t.ex. deklarera och anmäla vård av sjukt barn. Som företagskund kan du t.ex. skicka in företagets skattedeklaration och titta på skattekontot hos Skatteverket, göra registreringar och ändra firmatecknare hos Bolagsverket och sköta arbetsgivaravgifter hos Försäkringskassan. På www.e-legitimation.se finns en lista över vilka företag och myndigheter som du kan använda BankID hos. Se hela listan här

Kostar det något att beställa eller att använda BankID på fil hos Sparbanken Syd?
Nej, att beställa och använda BankID hos Sparbanken Syd är kostnadsfritt.

Frågor och svar om startkod

Hur får jag en startkod?

  • Du behöver en startkod för att kunna beställa ett BankID i vår Internetbank. Du är inte inloggad när du gör beställningen.
  • Har du sedan tidigare lämnat ditt mobilnummer till banken anger du ditt personnummer och användarnummer som du fått av banken och får då startkoden via sms. Din startkod är 8 tecken och du måste öppna sms:et för att se hela koden. På många mobiltelefoner syns inte hela koden förrän du gör det. Startkoden är giltig i 10 minuter.
  • Har du inte lämnat ditt mobilnummer kan du ringa Telefonbanken och får då startkoden i ett rekommenderat brev. Tänk på att det tar ett par bankdagar efter det att du hämtat ut brevet innan koden aktiveras. Startkoden är giltig i 30 dagar.
  • Ett annat sätt är att besöka något av våra kontor. Startkoden är alltså ditt tillfälliga lösenord för att kunna beställa ett BankID.

Hur beställer jag startkod via sms?
Har du anmält ditt mobilnummer till oss får du startkoden via ett sms men du måste då först göra en aktiv beställning i Internetbanken innan startkoden skickas till dig. Du är inte inloggad när du gör beställningen. Gör så här:

  • Gå in på Internetbanken.
  • Klicka på Beställ startkod.
  • Ange ditt personnummer och ditt användarnummer.
  • Klicka på Skicka. Din startkod kommer direkt i din mobil.
  • Koden är giltig i 10 minuter från det att du fått ditt sms.

Kan jag spärra min startkod om jag anger det fel många gånger?
Vid inloggningen med startkod har man tre försök på sig att skriva rätt lösenord, därefter spärras startkoden. Se svar ovan hur du beställer en ny startkod.

Min startkod till BankID fungerar inte. Var beställer jag en ny?
Om din startkod inte fungerar så kan du beställa en ny i Internetbanken. Se ovan hur du gör.

BankID support

BankID support är en sida där du kan få hjälp med ditt BankID och för den programvara (BankID säkerhetsprogram) som du behöver för att beställa och använda BankID. Till sidan.