Detta är BankID

En smidig lösning för ett flexibelt liv. Till vår Internetbank behöver du BankID för inloggning och signering.

I det vanliga livet använder du ditt körkort eller ett ID-kort när du ska legitimera dig. På internet använder du i stället ditt BankID.

BankID

BankID är en e-legitimation som används för legitimering och signering. Vi erbjuder två varianter: Mobilt BankID och BankID på fil.

Bedrägerier

Det pågår just nu olika typer av bedrägerier med BankID där bedragaren tar kontakt genom att ringa/sms:a/maila. Det ser ut som om det är en betrodd avsändare och bedragaren ber dig att uppge din kod eller att du ska logga in med ditt BankID. Vi ber dig vara uppmärksam på att vi aldrig kontaktar dig på det viset. Lägg på luren och kontakta polisen. Läs gärna mer om hur du hanterar ditt BankID säkert här.

Fakta

BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på internet. E-legitimationen är lika personlig som ett fysiskt körkort eller ID-kort. BankID förvaltas av ett bankgemensamt bolag, Finansiell ID Teknik AB www.bankid.com. En samlad bild över möjligheterna med BankID och förteckning över hos vilka företag och myndigheter du kan använda BankID hittar du på www.e-legitimation.se

Mobilt BankID

Mobilt BankID innebär att du har din e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta. För att du ska kunna hämta och använda Mobilt BankID behöver du hämta BankID-appen som finns i din app-butik. Ett Mobilt BankID bär du alltid med dig vilket innebär att du kan nå banken när som helst och var som helst. 

BankID på fil

BankID på fil innebär att du har din e-legitimation i en dator. För att kunna hämta och använda BankID på fil behöver du installera BankID-programmet på din dator. Installationen genomförs när du hämtar BankID på fil.

Giltighetstid

Ditt BankID är giltigt i 1 år. Du får en påminnelse innan det går ut och då är det bra om du direkt beställer ett nytt BankID i internetbanken.

Frågor och svar om BankID

Vad är BankID?
Bankernas ID-tjänst är gemensam för flera banker och ger dig möjlighet till elektronisk identifiering och signering på internet.

Varför behöver jag BankID?
Du använder BankID för att logga in och signera i Sparbanken Syds internetbank och mobilbank.

Var kan jag använda BankID?
Du kan använda det till att t.ex. deklarera och anmäla vård av sjukt barn. Som företagskund kan du t.ex. skicka in företagets skattedeklaration och titta på skattekontot hos Skatteverket, göra registreringar och ändra firmatecknare hos Bolagsverket och sköta arbetsgivaravgifter hos Försäkringskassan. På www.e-legitimation.se finns en lista över vilka företag och myndigheter som du kan använda BankID hos. Se hela listan här

Kostar det något att beställa eller att använda BankID hos Sparbanken Syd?
Nej, att beställa och använda BankID hos Sparbanken Syd är kostnadsfritt.

Frågor och svar om startkod

Varför behöver jag en startkod?
Du behöver en startkod första gången du ska beställa ett BankID hos Sparbanken Syd, eller när du spärrat/glömt att förnya ditt BankID. Du kan välja om du vill beställa ett Mobilt BankID eller BankID på fil. Startkoden är alltså ditt tillfälliga lösenord för att kunna beställa ett BankID.

Hur får jag en startkod?

  • Startkoden kan du få på två sätt, via sms eller med ett kodbrev.
  • För att kunna få en startkod via sms måste du vara ansluten till vår tjänst "Säkert mobilnummer". Anslutningen kan du göra på ett kontor eller själv i din internetbank. Startkoden via sms är giltig i 10 minuter.
  • Kodbrevet får du på ett kontor eller genom att ringa Telefonbanken som då skickar startkoden till dig i rekommenderat brev. Startkoden i ett kodbrev är giltig i 30 dagar.

Hur beställer jag startkod via sms?
Du behöver vara ansluten till tjänsten för "Säkert mobilnummer" för att kunna få startkoden via sms  Gör så här:

  • Klicka på ikonen för internetbanken uppe till höger.
  • Klicka på Hämta BankID.
  • Klicka på Beställ startkod via sms.
  • Ange ditt personnummer och ditt användarnummer.
  • Klicka på Skicka. Din startkod skickas som sms till din mobil.
  • Koden är giltig i 10 minuter från det att du begärt den.

Kan jag spärra min startkod om jag anger det fel flera gånger?
Vid inloggningen med startkod har man tre försök på sig att skriva rätt lösenord, därefter spärras startkoden. Se svar ovan hur du beställer en ny startkod.

Min startkod till BankID fungerar inte. Var beställer jag en ny?
Om din startkod inte fungerar se svar ovan om hur du beställer en ny startkod

BankID support

BankID support är en sida där du kan få hjälp med ditt BankID och den programvara (BankID-programmet) eller app (BankID-appen) som du behöver för att beställa och använda BankID. Till sidan.