BankID för en säker ID-koll

Enkel och säker identifiering för dina digitala tjänster.

Med BankID kan du legitimera dig mot myndigheter och företag.

BankID

I det vanliga livet använder du ditt körkort eller ett ID-kort när du ska legitimera dig. På internet använder du i stället ditt BankID. Den visar att du är just du. Du behöver BankID för att använda internetbanken och mobilbanken samt för betalningstjänsten Swish. Vi erbjuder två varianter: Mobilt BankID och BankID på fil.

Fakta

BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att identifiera och ingå avtal med privatpersoner. E-legitimationen är lika personlig som ett fysiskt körkort eller ID-kort. BankID förvaltas av ett bankgemensamt bolag, Finansiell ID Teknik AB bankid.com.

Mobilt BankID

Mobilt BankID innebär att du har din e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta. För att du ska kunna hämta och använda mobilt BankID behöver du hämta BankID-appen som finns i din app-butik. Ett mobilt BankID bär du alltid med dig vilket innebär att du kan nå banken när som helst och var som helst. 

BankID på fil

BankID på fil innebär att du har din e-legitimation i en dator. För att kunna hämta och använda BankID på fil behöver du installera BankID-programmet på din dator. Installationen genomförs när du hämtar BankID på fil.

Frågor och svar om BankID

Vad krävs för att jag ska kunna få ett BankID?
Du ska kunna legitimera dig med en giltig svensk ID-handling samt ha ett svenskt personnummer. Är du under 18 år så behöver även dina föräldrar följa med till banken och uppvisa en giltig ID-handling samt ge sitt samtycke. Har du skyddade personuppgifter så kan vi inte erbjuda dig ett BankID. Du måste även teckna ett avtal om internetbanken.

Hur skaffar jag ett BankID?

  1. Du ansluter dig genom att besöka ett av våra kontor. Är du under 18 år så behöver även dina föräldrar följa med till banken och ge sitt samtycke.
  2. Du får en tillfällig kod, en så kallad startkod, för att kunna skaffa BankID.
    - Vid anslutning ingår det att du aktiverar tjänsten samt att du väljer en personlig kod.
    - Den personliga koden du väljer är den kod du framöver använder vid inloggning och signering av uppdrag med ditt BankID

Varför behöver jag BankID?
Du använder BankID för att logga in och signera i internetbanken och mobilbanken samt för att göra betalningar med Swish.

Var kan jag använda BankID?
Du kan använda ditt BankID till:

  • internetbanken
  • mobilbanken
  • Swish
  • säkra kortköp på internet
  • du kan också använda BankID till ett flertal tjänster som myndigheter och företag erbjuder. Några exempel är att du kan deklarera hos Skatteverket, anmäla vård av sjukt barn hos Försäkringskassan, registrera eller ändra firmatecknare hos Bolagsverket.

Kostar det något att beställa eller att använda BankID hos Sparbanken Syd?
Nej, att beställa och använda BankID hos Sparbanken Syd är kostnadsfritt.

Frågor och svar om startkod

Varför behöver jag en startkod?
Du behöver en startkod första gången du ska beställa ett BankID samt när du spärrat eller glömt att förnya ditt BankID. Startkoden är din tillfälliga kod för att kunna beställa ett BankID. När du aktiverar ett nytt BankID väljer du en personlig kod som du framöver använder vid inloggning och signering av uppdrag med ditt BankID.

Hur får jag en startkod?
I samband med att du skaffar ett BankID får du en startkod. Startkoden kan du få via sms eller med ett kodkuvert. För att kunna få en startkod via sms måste ditt mobilnummer vara anslutet till banken. När du har ett BankID kan du själv ansluta dig i internetbanken till att få startkod via sms via menyvalet Avtal/Mobilt/Startkod via sms.

Hur beställer jag startkod via sms?
Ditt mobilnummer måste vara anslutet till banken för att kunna få startkoden via sms (information om hur du ansluter dig se avsnittet ”Hur får jag en startkod?”).

Gör så här:

  • Klicka på internetbanken uppe till höger på denna sida.
  • Klicka på Hämta BankID.
  • Klicka på Beställ startkod via sms.
  • Ange ditt personnummer och ditt användarnummer och klicka på Skicka.
  • Din startkod skickas som sms till din mobil och är giltig i 10 minuter från det att du begärt den.
  • Nu kan du gå vidare och beställa ett BankID.

Kan jag spärra min startkod om jag anger den fel?
Du har tre försök på dig, därefter spärras startkoden. 

Min startkod till BankID fungerar inte. Var beställer jag en ny?
Om din startkod inte fungerar kan du själv beställa en ny via sms om ditt mobilnummer är anslutet till banken. Har du fått din startkod i ett kodkuvert behöver du besöka banken på nytt eller ringa Kundservice tel 0411-822000 för att få hjälp.

BankID support

Sparbanken Syds support för BankID
Dagtid tel 0411-82 20 00
Kvällar och helger tel 0411-82 20 50

Spärra BankID
BankID utgivet av Sparbanken Syd tel 0411-82 20 00
Öppet vardagar kl 08.00-18.00, fredagar 08.00-17.30 eller dygnet runt i internetbanken
Du kan också se manualen Spärra BankID i internetbanken

BankID Support
BankID support är BankIDs sida där du kan få hjälp med ditt BankID och den programvara (BankID-programmet) eller app (BankID-appen) som du behöver för att beställa och använda BankID. Till sidan.

Säker användning

BankID är en värdehandling. Det är viktigt att du aldrig ger någon annan person tillgång till ditt BankID som är din personliga värdehandling. Använd inte ditt BankID på uppmaning av någon annan person. Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.

  • Läs alltid noga texten som visas i BankID-appen/BankID-programmet innan du skriver under med din personliga kod: Var loggar jag in? Vad skriver jag under? Är du osäker, välj avbryt.
  • Lämna aldrig ut din personliga kod till någon annan.
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan person.
  • Tillåt notiser från BankID för att få kontroll på om BankID hämtas ut i ditt namn.
  • Om vi på banken har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  • Blir du uppringd av någon som utger sig från att komma från banken och vill att du loggar in med ditt BankID – lägg på luren och ring polisen.
  • Vill du ringa oss på banken ska du knappa in numret manuellt och inte använda din telefons återuppringningsfunktion eftersom det kan leda tillbaka till bedragaren. Vårt telefonnummer är 0411-822000.
  • Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök.
  • Om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri så ska du spärra ditt BankID, kontakta banken och göra en polisanmälan.
  • Läs gärna mer om hur du hanterar ditt BankID säkert på BankID:s hemsida här.