Med anledning av Coronaviruset får vi många frågor just nu. Läs mer här.

Skydda dig

Ge inte bort koder och starta aldrig eller använda BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig.

Skydda dig mot bedrägeriförsök

Det händer att bedrägeriförsöken ökar när tiderna är oroliga som nu. Som en påminnelse till våra kunder vill vi uppmärksamma alla på att inte ge bort koder och att aldrig starta och använda BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig.

Här är tre viktiga tips för att undvika bedrägerier:
  • Ge aldrig bort koder. Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig. Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  • Avsluta samtalet och ring upp oss. Skriv in numret manuellt istället för att använda telefonens återuppringningsfunktion. Vårt telefonnummer är 0411-822000 och vi har öppet måndag-torsdag kl 08.00-18.00, fredag kl 08.00-17.30.
  • Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök – på så sätt får Polisen mer information att arbeta med.
Tips för BankID
  • Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under?
  • Se till att du har notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn. Leta upp BankID-appen i din mobils inställningar och aktivera notiser där.
Minska risken för id-kapning

Skatteverket 
Med Skatteverkets tjänst Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress (folkbokföringsadress). Det kan minska risken för att någon använder dina personuppgifter bedrägerier och id-kapning. Spärra obehörig adressändring 

Adressändring
Med Adressändrings kostnadsfria tjänst Adresslåset kan du blockera för den som vill få din post att skickas någon annanstans.
Stoppa adressändringar