
Kom in till något av våra kontor
Det går självklart bra att bli kund på något av våra åtta kontor runt om i Skåne. Välkommen till en sparbank med omtanke om dig och din ekonomi.
Frågor om att bli kund
Innan vi kan välkomna dig som kund hos oss vill vi be dig om din hjälp! Du behöver fylla i blanketterna samt ta fram handlingar enligt checklistan nedan.
Checklista - Det här behöver du göra:
- fyll i och skriv under blanketten Nykundsansökan
- fyll i din kundkännedom digitalt via vår hemsida. Har du inte BankID fyller du istället i och skriver under blanketten Kundkännedom
- ta en kopia på din svenska legitimation (har du ett svenskt personnummer ska du kopiera din svenska legitimation) på blanketten Identifiering
- vid utländskt medborgarskap ta en kopia på ditt utländska pass eller ID-kort som styrker ditt utländska medborgarskap på blanketten Identifiering
- bifoga anställningsavtal eller annat dokument som styrker din inkomst i form av lön, studier eller bidrag.
- bifoga kontoutdrag från tidigare bank från de senaste sex månaderna.
Lämnar sedan in samtliga blanketter och handlingar på ett kontor eller skicka dem till det kontor du vill tillhöra. Du hittar adressen under respektive kontor
När vi har tagit emot dina handlingar kan vi påbörja din ansökan. Vi har en handläggningstid på ca 2 veckor och därefter kontaktar vi dig för att boka in ett möte. När din ansökan har blivit godkänd behöver du ta med ID-handlingarna i fysisk form, till ditt besök på banken. Har du frågor kring din ansökan är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00.
Du utför enkelt dina bankärenden med hjälp av våra digitala tjänster och vårt Kundcenter. Dina rådgivningsmöten sköter du enklast via telefon, mail, nätmöten eller genom besök på ett av våra kontor. När din ansökan är godkänd får du ett Privatkund i Syd-paket som innehåller:
- Privatkonto
- Sparkonto
- Internetbanken med betaltjänst
- Mobilbanken
- Swish
- Bankkort Visa
- Du har även möjlighet att få Sparbanken Syds Betal- & Kreditkort
Sedvanlig kreditprövning krävs
- Ett Mobilt BankID
- Ha fyllt 18 år
- Svenskt personnummer
- Inga betalningsanmärkningar
Vill du byta bank till Sparbanken Syd så hjälper vi till med allt det praktiska. Vi tar kontakt med din gamla bank för att avsluta konton och tjänster när du har kommit igång med dina nya här hos oss. Du behöver även själv göra en genomgång av dina konton och tjänster. Svenska Bankföreningen har sammanställt de rutiner som gäller för att ett bankbyte ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Du kan läsa mer i deras informationsblad Checklistan för dig som vill byta bank och Byta bank – så här gör du.
Det kostar ingenting att byta bank.
I din ansökan kommer du att få svara på frågor om hur du tänkt använda dina tjänster i Sparbanken Syd. Frågorna är en del av vår skyldighet som bank att skydda dig och oss från att användas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Du kan läsa mer om de frågor vi ställer till dig genom att klicka på frågetecknet när frågan ställs i ansökan eller läsa mer generellt om varför banken måste ställa frågor här.
När du har blivit kund blir du kontaktad av en rådgivare och ni kommer då att gå igenom dina behov och önskningar utifrån din livssituation.