Jobba på Sparbanken Syd

Är du nyfiken på att veta mer om vad det innebär att arbeta hos oss på Sparbanken Syd? Läs mer vad några av våra kollegor berättar om deras arbete och varför de har valt att arbeta här.

 

Kundtjänstrådgivare och Teamleader

Martin Paulsson

Jag jobbar som kundtjänstrådgivare och teamleader på Telefonbanken inom vårt Kundcenter. Här består det dagliga arbetet av att ha kontakt med bankens kunder via samtal och mail. Allt från att svara på allmänna frågor till att se till så att våra kunder sitter på de bästa lösningarna.

Möjlighet att själv påverka
Min resa inom Sparbanken Syd började sommaren 2010 som semestervikarie. Efter vikariatet fick jag frågan om jag var intresserad av att prova på att jobba i vår Telefonbank, vilket jag tackade ja till. Jag känner ett stort engagemang och tillit från arbetsgivaren och möjligheten att påverka det dagliga arbetet har resulterat i att mitt val, efter 10 år i banken, fortfarande känns helt rätt.

Snabba puckar och beslut
Sparbanken Syd är en stor arbetsgivare i ett mindre format. Det innebär att det är snabba puckar och tydliga beslutsvägar. Det skapar en trygghet i arbetssättet och den personliga touchen genomsyrar allt.

Marknadsansvarig

Anna Stèen

Jag arbetar som Marknadsansvarig med fokus på event och sponsring. Jag brinner för att göra givande event och kundaktiviteter, både vad det gäller synlighet men också att det ska generera affärer. Tillsammans med teamet på Kommunikation & Marknad arbetar jag för att hitta smarta och kreativa sätt att nå ut och synas med vårt budskap. 

Viktigt att ha roligt
Min tidigare arbetsgivare har ett engagerat samarbete med Sparbanken Syd och det var så jag kom i kontakt med banken. Mitt första intryck var att Sparbanken Syd kändes som en modig bank och verkade vara en kreativ arbetsplats där ingenting är omöjligt. Det lockade mig! Genom teamet på Studio fick jag ett väldigt bra och positivt intryck. För mig är det viktigt att ha roligt på arbetet för att kunna åstadkomma bra resultat. Jag har dessutom ett brinnande intresse för privatekonomi och sparande och det känns fantastiskt roligt att få arbeta med att sprida kunskap och visa att ekonomi inte behöver vara svårt eller tråkigt.

Engagemang och öppet sinne
Med engagemang kommer man långt och banken har verkligen ett öppet sinne och en stark vilja att gå sin egen väg. Det gillar jag! Tillsammans kan vi göra skillnad och skapa en modern Sparbank. För mig är det även viktigt med ett hållbarhetstänk och det känns bra att banken arbetar aktivt med det.

Privatrådgivare

Eric Andersson

Jag arbetar idag som privatrådgivare på vårt kontor i Kristianstad. I min roll som privatrådgivare träffar jag kunder både digitalt och på plats i Kristianstad.

Förverkliga drömmar
Jag brukar ofta beskriva att mitt jobb främst handlar om att förverkliga kunders drömmar eller att sätta upp en plan för hur drömmar ska uppfyllas. Det kan innebära allt från att planera ett sparande till framtida husköp eller att hjälpa kunder med lånelöfte inför bostadsletandet.

Rötterna på Österlen
Jag är själv uppvuxen på Österlen och har tidigare varit sommarvikarie på vårt kontor i Kivik. När väl studierna var avklarade kändes det därför naturligt att flytta tillbaka till Österlen och Sparbanken Syd. Jag började på vårt Simrishamnskontor och jobbade där i 3 år och tog sedan chansen att testa något nytt när tjänsten i Kristianstad blev ledig.

Kundrelation och närvaro
Det finns många anledningar till att välja Sparbanken Syd som arbetsgivare, men för mig var kundrelationerna och den lokala närvaron det viktigaste. Genom våra olika samarbetspartners kan vi som rådgivare verkligen anpassa och utforma rådgivningen efter våra kunders behov. Genom vår stiftelse stöttar vi vårt närområde och dess olika föreningar och bidrar till att vårt närområde fortsätter växa och utvecklas. Det känns helt enkelt fantastiskt att vara anställd på en bank som sätter kunderna och närområdets behov främst.

Kontorschef och företagsrådgivare

Malin Becker

Jag har möjlighet att jobba både med ledarskap och företagskunder i min delade roll som Kontorschef/Företagsrådgivare i Tomelilla. För mig är detta en fantastisk möjlighet då det är två av mina stora arbetsrelaterade intressen. Jag brinner för mötet med varje människa, oavsett om det är en kund eller en av mina medarbetare, för att kunna arbeta vidare med den gemensamma resan mot att förverkliga mål och drömmar.

I mitt vardagliga arbete ingår såväl medarbetarrelaterade ärenden såsom uppföljning och coaching såväl som möjlighet att arbeta med befintliga och nya företagskunder. Det kanske roligaste är att träffa kunden genom att besöka deras företagsmiljö.

Vill att området utvecklas

Jag brinner för att se hur vårt område fortsätter att utvecklas och att få vara en del av hur nya verksamheter etableras och andra växer. I min roll har jag möjlighet att jobba aktivt med bland annat sponsring och just sponsring och samarbeten är ett av de sätt vi i banken arbetar med aktivt, för att på ett personligt sätt ge tillbaka till området där vi bor och verkar.

Min sambo kommer härifrån trakten men själv är jag född och uppvuxen i Norrbotten. Jag hittade Sparbanken Syd innan jag avslutade mina högskolestudier, och hade hört gott om banken och tyckte att det var en spännande arbetsgivare som delade mina värderingar och kunde erbjuda mig den karriärsresa jag var på väg att börja utforska.

Personlig relation viktigt
Jag gillar småskaligheten och att vara nära kunderna i deras vardag och närområde. Mitt bästa tips när det gäller arbetsplats är att hitta en miljö där du skrattar ofta och mycket, där kollegorna och företagskulturen får dig att känna trygghet och där du oftare gör saker du aldrig har gjort, än motsatsen. Den platsen har jag funnit i min arbetsgivare, Sparbanken Syd.

Företagsrådgivare

Anders Jönsson

Som företagsrådgivare i Lomma och Malmö jobbar jag främst med små och medelstora företag i området. Jag brinner för kundrelationen och långsiktigheten och tycker att det är några av de viktigaste delarna i mitt jobb. Jag träffar gärna kunden ute hos dem även om det tar lite längre tid för mig och alternerar kundbesök med bokade besök på kontoret. Jag jobbar en del med prospects, dvs nya möjliga kunder. Vi bearbetar ett område eller en ort och alla, eller delar av, bankens företagsrådgivare arbetar tillsamman mot samma mål. Som stöd har vi olika marknadsföringsåtgärder som sker samtidigt.

Kundens behov och önskemål i fokus
I mitt jobb ingår att ha överblick och vara alert för kundens behov och önskemål. Det kan gälla allt ifrån finansiering av t ex fastigheter och maskiner, placering av överskottslikviditet och långsiktigt sparande och försäkringar. Vid behov kopplar jag in någon av våra specialister inom försäkringar och sparande. I dagsläget har jag också ett mentorskap för en yngre kollega vilket jag tycker är väldigt inspirerande för såväl mig själv och även att få se utvecklingen.

DLE - Det Lilla Extra
För mig är det en självklarhet att arbeta i en självständig sparbank – det har jag alltid gjort och kan inte tänka mig en affärsbank. I Sparbanken Syd har jag nu varit i fem år. Jag gillar den lokala förankringen, närheten till beslut och att ha möjlighet att ge Det Lilla Extra - DLE - till mina kunder. Jag känner eller känner till alla mina kollegor. Det gör att det är lätt att ta kontakt med rätt person vilket sparar mycket tid och är i slutändan en stor fördel för kunden.

Kundtjänstrådgivare

Muhammad Manzoor

Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, säger Muhammad Manzoor, kundtjänstrådgivare på kontor på Studio i Malmö. Det roligaste med jobbet är kontakten med kunderna och att ge den bästa servicen, säger han med ett stort leende.

Varierande dagar
Som kundtjänstrådgivare tar jag emot kunderna som besöker oss och det är både privat- och företagskunder. Jag hjälper besökarna direkt på plats och lägger upp nya kunder i våra system, flyttar deras engagemang från en annan bank, öppnar nya avtal och löser problem. När det gäller sparande och bolån så slussar jag kunden vidare till mina kollegor för ett rådgivningsmöte.

Vi ger det lilla extra
Muhammad började på Sparbanken Syd 2017 och arbetade tidigare på en större bank. Han kan därför se skillnaderna mellan att jobba för en stor och en mindre arbetsgivare. Jag uppskattar den personliga kontakten som vi har med våra kunder och att vi ger det där lilla extra. Det är en anda som vi även har mellan oss kollegor och jag känner mig väl omhändertagen. I en mindre organisation blir jag också lyssnad på och har möjlighet att påverka min arbetsplats och mina uppgifter. Jag skulle absolut rekommendera Sparbanken Syd som arbetsgivare och jobbet som kundtjänstrådgivare. Det finns också stora möjligheter att utvecklas inom banken om man önskar det.

Kundstödshandläggare

Sophia Zhu

I mitt jobb som kundstödshandläggare hanterar jag all form av administration och support av de kundärenden som kommer från kontoren inom betala- och sparaområdet. På så vis kan kontoren och rådgivarna avlastas och får mer tid över för att träffa kunderna och kan göra fler affärer.

Vi effektiviserar våra arbetssätt
Även om mycket är automatiserat idag så sker fortfarande en del arbete manuellt. Det kan vara allt ifrån att ta fram engagemangsbesked och hantera utlandsbetalningar till att överföra fonder och aktier från andra banker. Jag har mycket varierande arbetsuppgifter och ingen dag är den andra lik. Jobbet innebär också en del kontakt med kontoren och rådgivarna och så klart mycket samarbete med interna enheter som internstöd och vår förvaltningsavdelning. Vi jobbar också mycket med att effektivisera våra arbetprocesser och med att ändra rutiner för att förenkla så mycket det går.

Lär mig mycket varje dag
När man som jag jobbar på en mindre arbetsplats innebär det att många behöver ha kunskap om mycket för att kunna hoppa in där det behövs. Det innebär också stora möjligheter och utrymme att utvecklas och lära sig nya saker varje dag. Vi har en väldigt familjär miljö och alla hjälps åt. Jag har fantastiska kollegor som verkligen tar hand om varandra och våra kunder med stort engagemang.