Frågor och svar

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Hitta svar på de vanligaste frågorna som våra kunder ställer. Det rör allt ifrån BankID till kort och digitala tjänster.

Vanliga frågor och svar

Om du har problem med ditt BankID så kan det bero på olika saker. Det kan exempelvis handla om att din mobiltelefon, surfplatta eller dator inte är kompatibel med BankID. Lär mer och få hjälp på BankIDs webbplats:

Driftsinformation

Systemkrav

Om du fått en påminnelse om att ditt BankID håller på att gå ut i tid behöver du aktivera ett helt nytt BankID. Det finns inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera ett BankID, det räcker inte med att byta lösenord.

Har du inte ett aktivt BankID  behöver du ditt användarnummer och startkod för att beställa ett nytt. 

Läs mer om att aktivera ett Mobilt BankID

Läs mer om att aktivera ettBankID på fil

Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon med ett aktivt BankID eller inte.

När du har kvar din gamla mobil med ett aktivt BankID

  • Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
  • Logga in i nuvarande internetbanken med hjälp av BankID:et på din gamla mobil och gå till sidan Avtal/BankID administration.
  • Klicka på knappen Aktivera Mobilt BankID.
  • Signera med samma BankID som du använde för att logga in i internetbanken.
  • Sidan för beställning öppnas i ett nytt fönster. Följ anvisningarna på skärmen som vägleder dig genom beställningen.

När du inte kvar din gamla mobil eller något aktivt BankID

  • Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
  • Klicka på den svarta ikonen för internetbanken uppe till höger.
  • Välj Logga in i nuvarande internetbanken.
  • Klicka på knappen Aktivera BankID. Ska du beställa med hjälp av en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
  • När du har en startkod klickar du på knappen Aktivera BankID.
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj Aktivera Mobilt BankID.
  • Sidan för beställning öppnas i ett nytt fönster. Följ därefter anvisningarna på skärmen som vägleder dig genom beställningen.

Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID.

Spärra ditt kort dygnet runt genom att ringa tel 0411-82 20 00. Läs mer om hur du beställer ett nytt kort och nödkontanter här

Om du inte har ett aktivt BankID behöver du ditt användarnummer för att beställa ett nytt BankID. Numret framgår på avtalet du tecknat med banken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt, innan du kan beställa ett nytt BankID.

Om du har ett aktivt BankID hittar du användarnumret i nuvarande internetbanken.

Du kan se ditt saldo i mobilbanken och i internetbanken. Du kan också se ditt saldo när du gör ett uttag i en uttagsautomat dvs en Bankomat eller liknande.

Skicka ett meddelande till oss i internetbankens Brevlåda eller ring vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00 så hjälper vi dig med det.

Sparbanken Syd har för närvarande inget stöd för digitala betaltjänster utöver Swish. Det finns i dagsläget många tekniker t.ex. Apple Pay och Samsung Pay, som gör att man istället för betalkort kan använda sin mobil för betalning i en kortläsare. Det finns flera olika satsningar på digitala plånböcker och vi fortsätter såklart att följa utvecklingen.

I dagsläget går tyvärr inte det. I vårt moderna tekniksamhälle är det många olika system som ska kommunicera med varandra för att vår vardag ska fungera. Vi har högsta prioritet för att hitta en teknisk lösning för att integrera betaltjänsten Kivra och Sparbanken Syd. Naturligtvis kan du betala fakturor som du får i Kivra på samma sätt som du betalar andra fakturor.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta vårt Kundcenter här