Chris standing up holding his daughter Elva

Frågor och svar

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Hitta svar på de vanligaste frågorna som våra kunder ställer. Det rör allt ifrån BankID till kort och digitala tjänster.

Vanliga frågor och svar

Du som företagskund i banken kan koppla dina konton mot Fortnox. Den automatiska kopplingen till Fortnox gör att du som kund på ett smidigt sätt kan hantera alla betalningar som genomförts på bankkontot.

Guide för anslutning av bankkoppling till Fortnox

För dig som är företagare. Optimera din betalningshantering med filkommunikation. Genom att använda internetbanken kan du enkelt skicka företagets betalfiler och uppnå en effektivare arbetsprocess.

Läs mer om filkommunikation

Guide för filkommunikation

Med internetbanken företag utför du företagets bankärenden när det passar dig, dygnet runt. Internetbanken företag ingår i företagserbjudandet som innehåller de vanligaste tjänsterna för att hantera företagets bankärenden.

Guide till internetbanken företag

Om du har problem med ditt BankID så kan det bero på olika saker. Det kan exempelvis handla om att din mobiltelefon, surfplatta eller dator inte är kompatibel med BankID. Lär mer och få hjälp på BankIDs webbplats:

Driftsinformation

Systemkrav

Läs mer om Mobilt BankID

Läs mer om BankID på fil

Om du fått en påminnelse om att ditt BankID håller på att gå ut i tid behöver du aktivera ett helt nytt BankID. Det finns inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera ett BankID, det räcker inte med att byta lösenord.

Har du inte ett aktivt BankID  behöver du ditt användarnummer och startkod för att beställa ett nytt. 

Läs mer om att aktivera ett Mobilt BankID

Läs mer om att aktivera ettBankID på fil

Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon eller annan enhet med ett aktivt BankID eller inte.

Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID.

När du har kvar din gamla mobil eller annan enhet med ett aktivt BankID

  • Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
  • Logga in i gamla internetbanken
    Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID.
  • Gå till sidan Avtal/BankID administration.
  • Klicka på knappen Aktivera Mobilt BankID.
  • Klicka igen på knappen Aktivera Mobilt BankID. Du blir ombedd att godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden.
  • Aktivera och tillåt notiser.

Nu är ditt mobila BankID klar att använda.


När du inte har kvar din gamla mobil eller något aktivt BankID

  • Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
  • Logga in ”Aktivera BankID”
  • Ska du beställa med hjälp av en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
  • När du har en startkod klickar du på knappen Aktivera BankID.
  • Ange ditt användarnummer och startkod.
  • Välj Aktivera Mobilt BankID.
  • Läs och godkänn villkoren för BankID.
  • Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  • Öppna BankID-appen på din nya mobil och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden.
  • Aktivera och tillåt notiser.

Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.

 

Spärra ditt kort dygnet runt genom att ringa tel 0411-82 20 00. Läs mer om hur du beställer ett nytt kort och nödkontanter här

Om du inte har ett aktivt BankID behöver du ditt användarnummer för att beställa ett nytt BankID. Numret framgår på avtalet du tecknat med banken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt, innan du kan beställa ett nytt BankID.

Om du har ett aktivt BankID hittar du användarnumret i gamla internetbanken på sidan Inställningar/Användarinställningar.

Du kan se ditt saldo i mobilbanken och i internetbanken. Du kan också se ditt saldo när du gör ett uttag i en uttagsautomat dvs en Bankomat eller liknande.

Skicka ett meddelande till oss i mobil- eller internetbanken eller ring vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00 så hjälper vi dig med det.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta vårt Kundcenter här