Våra öppettider
Vårt Kundcenter når du på tel 0411-82 20 00 måndag 08.00-18.00, tisdag-torsdag 09.00-18.00 och fredag 09.00-17.30. Eller skicka ett meddelande i mobil- eller internetbanken så får du hjälp där. Till våra bankkontor är du alltid välkommen – för att ställa frågor, be om råd eller bara ta en kaffe.
Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat några vanliga frågor och svar om mobil- och internetbanken.
- Här finns mer info om BankID
- Spärra själv ditt BankID i gamla internetbanken eller ring
- tel 0411-82 20 00, kl 07.00-23.00 alla dagar.
Tel 0152-266 89
Öppet vardagar kl. 08.00-16.00
548000-7425
Om du vill lämna in ett klagomål
Om du vill göra en kortreklamation
Adress: Sparbanken Syd, Box 252, 271 25 Ystad
Besöksadress huvudkontor: Hamngatan 2, 271 43 Ystad
E-post: info@sparbankensyd.se
Faxnummer: 0411-82 22 50
Önskar du tillgång till våra API:er – fyll då i en ansökan och skicka in denna till oss. Klicka här för att komma dit. På samma sida som Tredjepartsleverantörer kan göra sin ansökan offentliggör vi även statistik över användningen av våra API:er samt upp- och nertid av dessa. Statistiken finns under fliken Performace Statistics.
Spärrtjänst
Dygnet runt tel 0411-82 20 00
Ett bra tips är att lägga in numret till Spärrtjänst i din mobiltelefon, så att du alltid har det till hands. Här kan du läsa mer om att spärra kort.
Nytt kort
Ett nytt kort beställer du via brevlådan i internetbanken, vårt Kundcenter eller på ditt närmaste kontor.
Nödkontanter
Om du förlorar ditt kort när du är ute och reser och behöver tillgång till kontanter kan du få hjälp med nödkontanter.
Ring dygnet runt på tel +46 411-82 20 00.
Be om en kontantutbetalning från ditt kort när du spärrar ditt kort. Är du ute och reser en längre tid kan det vara bra att vänta med att beställa ett nytt kort då kortet alltid skickas till din folkbokförda adress. Se prislistan för pris.
Du som företagskund i banken kan koppla dina konton mot Fortnox. Den automatiska kopplingen till Fortnox gör att du som kund på ett smidigt sätt kan hantera alla betalningar som genomförts på bankkontot.
För dig som är företagare. Optimera din betalningshantering med filkommunikation. Genom att använda internetbanken kan du enkelt skicka företagets betalfiler och uppnå en effektivare arbetsprocess.
Med internetbanken företag utför du företagets bankärenden när det passar dig, dygnet runt. Internetbanken företag ingår i företagserbjudandet som innehåller de vanligaste tjänsterna för att hantera företagets bankärenden.
Om du har problem med ditt BankID så kan det bero på olika saker. Det kan exempelvis handla om att din mobiltelefon, surfplatta eller dator inte är kompatibel med BankID. Lär mer och få hjälp på BankIDs webbplats:
Läs mer om Mobilt BankID
Läs mer om BankID på fil
Om du fått en påminnelse om att ditt BankID håller på att gå ut i tid behöver du aktivera ett helt nytt BankID. Det finns inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera ett BankID, det räcker inte med att byta lösenord.
Har du inte ett aktivt BankID behöver du ditt användarnummer och startkod för att beställa ett nytt.
Läs mer om att aktivera ett Mobilt BankID
Läs mer om att aktivera ett BankID på fil
Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon eller annan enhet med ett aktivt BankID eller inte.
Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID.
När du har kvar din gamla mobil eller annan enhet med ett aktivt BankID
- Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
- Logga in i gamla internetbanken
Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. - Gå till sidan Avtal/BankID administration.
- Klicka på knappen Aktivera Mobilt BankID.
- Klicka igen på knappen Aktivera Mobilt BankID. Du blir ombedd att godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden.
- Aktivera och tillåt notiser.
Nu är ditt mobila BankID klar att använda.
När du inte har kvar din gamla mobil eller något aktivt BankID
- Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
- Logga in ”Aktivera BankID”
- Ska du beställa med hjälp av en startkod via sms måste du först klicka på knappen Beställ startkod via sms.
- När du har en startkod klickar du på knappen Aktivera BankID.
- Ange ditt användarnummer och startkod.
- Välj Aktivera Mobilt BankID.
- Läs och godkänn villkoren för BankID.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen på din nya mobil och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden.
- Aktivera och tillåt notiser.
Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.
Spärra ditt kort dygnet runt genom att ringa tel 0411-82 20 00. Läs mer om hur du beställer ett nytt kort och nödkontanter här
Clearingnumret är 9570.
Om du inte har ett aktivt BankID behöver du ditt användarnummer för att beställa ett nytt BankID. Numret framgår på avtalet du tecknat med banken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt, innan du kan beställa ett nytt BankID.
Om du har ett aktivt BankID hittar du användarnumret i gamla internetbanken på sidan Inställningar/Användarinställningar.
Du kan se ditt saldo i mobilbanken och i internetbanken. Du kan också se ditt saldo när du gör ett uttag i en uttagsautomat dvs en Bankomat eller liknande.
Skicka ett meddelande till oss i mobil- eller internetbanken eller ring vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00 så hjälper vi dig med det.
Som kund hos oss kan du i dagsläget ansluta dig till Google Pay. Google Pay en digital plånbok för dina kort och är ett snabbt och enkelt sätt att göra kortbetalningar med din Android-enhet.
I dagsläget går tyvärr inte det. I vårt moderna tekniksamhälle är det många olika system som ska kommunicera med varandra för att vår vardag ska fungera. Vi har högsta prioritet för att hitta en teknisk lösning för att integrera betaltjänsten Kivra och Sparbanken Syd. Naturligtvis kan du betala fakturor som du får i Kivra på samma sätt som du betalar andra fakturor.