Mobilt BankID

Alltid BankID på fickan

Med Mobilt BankID har du alltid ditt BankID med dig i din mobil eller surfplatta. Du kan logga in i Internetbanken från vilken dator, surfplatta eller mobil du vill. Även Mobilbanken når du med Mobilt BankID.


Så skaffar du Mobilt BankID

  • Logga in i Internetbanken, gå till sidan BankID och klicka på Hämta Mobilt BankID.
    Följ sedan instruktionerna. Du kommer bl.a. att bli ombedd att ladda ner BankID säkerhetsapp i AppStore, Google Play eller Windows Phone Store. I appen skapar du en säkerhetskod på 6-8 tecken (endast siffror). Nästa gång du ska logga in i Internetbanken kan du välja att logga in med Mobilt BankID eller BankID på fil. I Mobilbanken loggar du alltid in med Mobilt BankID.

  • Ny kund? Besök något av våra kontor för att ansluta dig till Internetbanken.
    Om du inte är ansluten till Internetbanken behöver du först besöka ett av våra kontor för att hämta ut en startkod. På kontoret identifierar du dig med en godkänd legitimation och får en startkod. Med startkoden kan du beställa både Mobilt BankID och BankID på fil. Din startkod är giltig i 30 dagar från att du kvitterat ut den.

Fakta

Mobilt BankID

Du kan använda ditt BankID för inloggning och signering i Internetbanken och Mobilbanken.

Mobilt BankID finns för iPhone, Androidtelefoner och WIndows Phone samt surfplattor med dessa operativsystem.  

Du kan ha flera mobila BankID samtidigt, t.ex. ett i din mobil och ett i din surfplatta. Du kan dock bara ha ett Mobilt BankID per enhet. Ditt BankID är giltigt i ett år. Innan giltighetstiden går ut behöver du hämta ett nytt Mobilt BankID. Giltighetstiden ser du i Internetbanken, under rubriken BankID>Mobilt BankID>Lista & spärra.

Mobilt BankID är kostnadsfritt. Däremot kan du (beroende på abonnemang) behöva betala operatören för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd. Vid användning i utlandet har de flesta mobiloperatörer en högre kostnad för överförd datamängd.

Teknik

Förutsättningar

Mobilt BankID fungerar i mobiler och surfplattor med Apple iOS, Google Android och Windows Phone 8. Du kan läsa mer på BankID supports hemsida

För att Internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID säkerhetsprogram installerat på din dator (om du använder BankID på fil) eller ett Mobilt BankID i din mobiltelefon eller surfplatta. Du behöver också ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare. Till sammanställningen

Support

Hjälp med BankID

Om du behöver hjälp med Mobilt BankID hittar du flera kontaktvägar här

Frågor och svar om Mobilt BankID finns på BankID:s hemsida.

Sök
Driftinfo kort

För närvarande går det inte att betala med kort på www.sf.se Vissa av våra kunder kan även uppleva problem med att höja upp belopp för kontantuttag vid kortköp i vissa mataffärer.
Vi arbetar på att lösa detta.